עובדים תושבי מדינת ישראל זכאים לנקודות זיכוי במס ההכנסה, אשר מפחיתות את גובה המס שיש לשלם.
מדובר בזיכוי קריטי, שכן נקודת זיכוי אחת שווה ל-219 ש"ח לחודש, שהם 2,628 ש"ח בשנה.
הזכות הבסיסית היא 2.25 נקודות לכל עובד, ואם אתם עומדים בקריטריונים נוספים יתכן ואתם זכאים לנקודות נוספות.
מהם הקריטריונים לזכאות בנקודות זיכוי ממס הכנסה?
זכאות לפי גיל, מין ותושבות:
כל תושב ישראל זכאי לנקודות זיכוי, וכן נשים ובני נוער עובדים.
זכאות בגין בן הזוג:
בן זוג שלא עובד מקנה נקודות זיכוי, וכן תשלום מזונות לבן זוג לשעבר.
זכאות בין הורות לילדים:
הורות לילדים עד גיל 18 מקנה זכאות לנקודות זיכוי לפי גיל הילד. בנוסף, חד-הוריים והורה גרוש המגדל את ילדיו לבד זכאי לנקודות זיכוי, וכן הורה לילד עם מוגבלות.
זכאות בגין לימודים:
לימודים אקדמיים מקנים זכאות לנקודות זכות בהתאם לתואר בו אתם מחזיקים (תואר ראשון, שני וכדומה).
זכאויות נוספות:
חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי, הורים לילדים אוטיסטים או ילדים עם מוגבלות ועולים חדשים זכאים לנקודות זיכוי.
חיסכון במס הכנסה בעת סיום עבודה
אם סיימתם לעבוד במקום עבודה מסוים ואתם מעוניינים למשוך פיצויים בפטור מס, עליכם להקפיד למלא באופן נכון את טפסי 161 ו-161א.
נסביר מעט מהם הטפסים האלו:
טופס 161:
הודעת מעביד על פרישת עובד ממקום העבודה. זהו טופס שהמעסיק שלכם ממלא, וחשוב לוודא שהוא ממלא אותו נכון ללא טעויות שכן זוהי הדרך הרשמית לעדכן את רשויות המס שעזבתם את מקום העבודה, וטופס זה נדרש למשיכת פיצויים.
טופס 161א':
הודעת עובד על פרישה ממקום העבודה. זהו טופס שאתם ממלאים.
טעויות נפוצות במילוי טופס 161
כאשר תקבלו את טופס 161 שמולא על ידי המעסיק, עברו עליו ובדקו שאין בו טעויות. אלה הן טעויות נפוצות שיפגמו בתקינותו של הטופס:
- חסר תאריך מילוי הטופס.
- התקבל רק דף אחד של הטופס, כאשר הטופס מורכב משני דפים.
- הטופס פג תוקף, כלומר עברו 90 ימים או שחלפה שנה ממועד מילוי הטופס והפיצויים לא נדרשו.
- מילוי שגוי של מספר תיק הניכויים של קרן הפנסיה.
- ישנה יותר מקופה אחת המכילה את כספי הפיצויים, דבר המחייב במס.
- סעיף י"א בטופס חסר או לא תקין.
- הטופס אינו חתום.
טעויות אפשריות במילוי טופס 161א'
- התקבל עמוד אחד של הטופס ולא שניים
- לא צוין על גבי הטופס תאריך או חתימה
- חסרים אחד מסעיפי החובה
חברת הפנסיה שלכם אמורה ליידע אתכם על טעויות בטפסים. במידה וכספכם לא התקבל וחברת הפנסיה לא יצרה איתכם קשר, התקשרו אליהם לברר מדוע הכסף לא נכנס והאם נפלה טעות במילוי הטופס.