חיפוש
חיפוש

איזה מתנות נהוג להביא לחתן בר מצווה

בר מצווה – אחד האירועים המרגשים ביותר בחייו של נער יהודי, לפחות עד יום חתונתו. עלייה לתורה, דרשה, חגיגה גדולה וכמובן – הנחת תפילין. נהוג להביא לחתן בר המצווה מתנות לרגל המאורע. מהן המתנות הנהוגות ואילו הן המתנות המומלצות ביותר?

 

דרגת קרבה

המתנות הנהוגות משתנות בהתאם לרמת הקרבה לחתן בר המצווה. לא הרי משפחות מהמשפחה הקרובה כהרי מתנות מחברים של ההורים, ולא הרי מתנות מחברים של ההורים כהרי מתנות מחברים של החתן עצמו. בכתבה זו נתמקד במתנות הניתנות על ידי המבוגרים – בני משפחה וחברים של ההורים, ולא במתנות הניתנות על ידי חברים של החתן.

 

תפילין

תפילין לנער בר מצווה זו המתנה הנפלאה ביותר שניתן לתת בבר מצווה. עם זאת, חשוב לזכור שאמנם כל נער יקבל מתנה כזו, אך יקבל אחת בלבד. מכיוון שכך, נהוג שאחד מבני המשפחה הקרובה – הורים או סבים וסבתות, יעניק אותה. כמובן שלא מדובר בכלל ברזל ולעיתים התפילין ניתנות על ידי אחד הדודים או חבר טוב במיוחד של ההורים.

ניתן גם להביא מתנות משלימות לתפילין – תפידנית, תיק נשיאה לתפילין בשטח, או תיק תפילין מהודר מבד או דמוי עור. מתנות אלו שימושיות למדי והנער צפוי לשמוח בהן.

 

סידור או חומש

מתנה נפלאה נוספת לבר המצווה היא סידור או חומש, עליהם טבוע שמו של הנער. שימוש יום יומי בסידור אישי עם שם הנער צפוי לשפר את חוויית התפילה של בר המצווה ולשמח אותו מאוד. גם חומש אישי ממנו יוכל ללמוד הינו מתנה משובחת שתוסיף נחת לחתן בר המצווה ולהוריו. מתנות אלו מתאימות לאחים או לדודים, שרוצים לתת מתנה עם מימד אישי משמעותי.

 

סט ספרים

בר מצווה זו ההזדמנות של הנער להתחיל ולבנות את ארון הספרים האישי שלו. תוכלו להשתתף בבניין זה, על ידי נתינת סטים שימושיים במיוחד שנהוג לתת בבר המצווה. נערים רבים מקבלים סט משניות קהתי – משניות עם פירוש מודרני ומאיר עיניים. ניתן לבחור במהודרת הכיס או במהדורה הרגילה.

סטים נוספים שניתן לרכוש לנער הם ש"ס גמרא – מקבץ של כל מסכתות התלמוד הבבלי. מומלץ לבחור במהדורה קטנה עם כריכה רכה ולא ב"ש"ס חתנים", שכן ספק אם יהיה לנער מקום לסט בגודל שכזה. בגזרת ספרי ההלכה, ניתן לתת לנער סט שולחן ערוך, משנה תורה לרמב"ם או סט פניני הלכה. בעוד שהשניים הראשונים מתאפיינים בלמדנות, הסט האחרון הינו פרקטי למדי וישמש את הנער בצמתים שונים בחייו בהם ייאלץ להכריע הכרעות הלכתיות.

בגזרת ספרי העיון והמחשבה, ניתן לרכוש סט חמישה חומשי תורה עם פירושים מודרניים ומסורתיים כאחד, דוגמת דעת מקרא. שיחות על פרשת שבוע, דוגמת שיג ושיח של הרב זקס או את סדרת באר מרים לחגים של ישיבת הר עציון. כל המתנות בקטגוריה זו, מתאימות לדודים או לחברים של ההורים וישמחו מאוד את החתן ואת משפחתו.

 

לסיכום

בר מצווה הוא אירוע כניסה לעול מצוות. משכך, רצוי לתת לנער מתנות הקשורות בדבר. המתנה המשמעותית ביותר היא תפילין. זולתה, ניתן להעניק אביזרים משלימים לתפילין או ספרי יהדות חשובים. בהצלחה!

בר מצווה

אולי יעניין אותך גם

פולוסה