כאשר אנו בוחנים את השפעת קורונה בדובאי, אנו יכולים כיום לחלק אותה לשלושה תחומים: החברה האמירטית, תיירות ונפט. נסביר כאן על כך בהרחבה.
החברה האמירטית
מבחינת ההשפעות החברתיות, איחוד האמירויות היא חברה מאורגנת מאוד, ממומנת היטב, מתקדמת טכנולוגית ושיתופית. זה מגדיל מאוד את הסבירות שהצעדים הרדיקליים המופעלים על מנת לנטרל את נגיף הקורונה יצליחו לפחות להאט את התפשטותה.
המהירות בה עברה המדינה לחיטוי שטחים ציבוריים, כמו גם התקנת מצלמות תרמיות, איסור שימוש בנרגילות, דחיית כנסים גדולים, סגירת מוסדות חינוך והגבלת זמני התפילה, מבשרת טובות באשר לבלימת המחלה. כפי שראינו ממדינות אחרות כמו סינגפור והונג קונג, לפעול במהירות זה המפתח למניעת התפשטות הנגיף.
תיירות וטיולים
תחבורה אווירית מהווה מקור הכנסה חשוב עבור איחוד האמירויות, בהיותה ביתן של אמירייטס, חברת התעופה לטווח רחוק הגדולה בעולם, וכן מרכז עבור חברות תעופה אזוריות גדולות אחרות כמו אתיהאד איירווייס ואייר ערביה. על פי דו"ח של האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית משנת 2019, התחבורה האווירית היוותה 19.3 מיליארד דולר, או כ -5% מהתמ"ג של איחוד האמירויות בשנה שעברה. כשאתה מביא בחשבון גם תיירות, נתון זה יותר מכפול.
כל חברות התעופה יצטרכו להתמודד עם ביטולים כאשר מגבלות טיסה נוספות ייכנסו לתוקף. כאשר הנסיעות העולמיות כמעט ודאי יופרעו באופן חמור גם ברבעון השני של שנת 2020, זהו בהחלט חלק מרכזי בכלכלת איחוד האמירויות שיספוג מכה. מניות אייר ערביה ירדו לשפל, וכיום הם יורדים ביותר מ -30% מהשנה העדכנית.
החדשות הטובות הן שתעשיית התעופה של איחוד האמירויות עשויה להיות מוכנה הרבה יותר לסבול את הסערה הקרובה מזו של מדינות אחרות. אם ניקח את חברת אייר ערביה כדוגמה, היא הצליחה להתנהל בצורה טובה כלכלית, כך שלא נפגעה באופן חמור מההגבלות.
נפט
המדינה נכנסה לאחרונה למערכה של מלחמת מחירי הנפט בין ערב הסעודית לרוסיה, והודיעה כי תתחיל גם להגביר את ייצור הנפט שלה.
מנכ"ל חברת הנפט הלאומית באבו דאבי, סולטן אחמד אל ג'אבר, הצהיר כי החברה מסוגלת כיום לספק לשוק 4 מיליון חביות ליום, אך היא מתכננת להגדיל את הסכום ל -5 מיליון ליום. בהיותה היצרנית הגדולה היחידה שעדיין מתמחרת את הנפט שלה באופן רטרואקטיבי, היא גם הורידה את מחירי הנפט שלה.
נגיף הקורונה החמיר בצורה מסיבית את הביקוש של תעשייה שכבר התמודדה עם האטה עולמית. נראה כי האסטרטגיה עברה כעת משמירה על רמת מחירים נתונה באמצעות קיצוץ בייצור והתמודדות על נתח שוק עם יצרניות כמו ארה"ב וקנדה, שלא יכולות להפיק רווחיות במחירים נמוכים אלה.
אכן הייתה השפעה רבה לנגיף הקורונה על דובאי, אך יש לזכור גם כי תוך כדי המגפה החליטה המדינה לעשות שלום עם ישראל. כך שנוכל להגיע בקרוב ולתרום לתיירות שלה.