חיפוש
חיפוש

איך סטרס משפיע עלינו

שגרת היום שלנו עלולה להיות מלאה בלחצים ומתחים מיותרים. הלחץ בעבודה, במערכת היחסים או אפילו בין החברים עלולה להוביל להתפתחות של סטרס מיותר. רבים מאתנו מנסים לטפל בבעיה זו אך ללא שום הצלחה. חלקנו בכלל לא מודעים לכך שסטרס יכולה להיות בעיה חמורה יותר מסתם מצב רוח רע. כדי לטפל בסטרס ננסה להבין מה זה סטרס, איך סטרס משפיע עלינו וכיצד נוכל להימנע ממצבי סטרס. 

איך סטרס משפיע עלינו

מה זה סטרס ?

רבים חושבים שסטרס הוא מחלה או אזהרה של הגוף שלנו לקראת התפתחות מחלה כלשהי בגופנו. אך למעשה הסטרס / הלחץ הוא מנגנון עתיק בגופנו שנוצר עוד בימי האדם הקדם, שם היו צריכים האנשים להתמודד עם מתחים רבים וסכנת קיום במהלך היום יום. אנשים אלו ניזונו בעיקר מצייד והיו צריכים להתמודד עם סכנות כמו חיות טורפות, תנאיי אקלים קשים במיוחד וסכנות קיום אמתיות. 

אחד הקשיים בסטרס הוא שאנשים חווים לחץ בדרכים שונות. לכן זה לא נכון להכליל יתר על המידה כאשר נותנים עצות כיצד לזהות לחץ אצל אחרים. עם זאת, מה שאנחנו יכולים לומר הוא שמכיוון שלסטרס יש השפעות שליליות, הוא בדרך כלל יבוא לידי ביטוי בצורה כזו או אחרת.

סטרס מתמקד בחלק החלש ביותר של הפיזיולוגיה או האופי שלנו; אם אתה נוטה לכאבי ראש או אקזמה, הדבר יתעצם יותר כשגופך במצב של סטרס; אם יש לך רמות נמוכות של סבלנות או סובלנות כלפי אחרים, זה יהיה התחום הראשון שיוצג תחת זמנים של לחץ.

מומלץ להתייעץ עם קואצ'ר מוסמך בנושא, שיעזור לכם לעבור את התקופה רוויית המתחים בקלות, ייעץ לכם על פעילות גופנית מתאימה ויתאים לכם תפריט אוכל מאוזן שיתרום לניהול המתחים בגוף.

השפעת הסטרס

מה גורם לסטרס ואיך הסטרס משפיע עלינו ?

בזמן שהגוף שלנו נמצא במצב סטרס, מופרשים אליו הורמונים הגורמים להתעוררות של מערכת העצבים הגורמת לדפיקות לב מואצות, נשימה מהירה, זרימת דום מוגברת לאזורי הגפיים אך פחות לאיברים הפנימיים בגופנו. למעשה תגובה זו של הגוף מאפשרות לבני האדם להיכנס למצב של הישרדות, משמע, "להילחם או לברוח" אפילו כשהסכנה אינה ממשית או קיימת בכלל.

מצב הישרדותי זה קיים בגופנו למרות שהסכנה אינה באמת קיימת, אך הוא יכול להתבטא במהלך שגרת היום יום שלנו. כאשר אנחנו לקראת מבחן חשוב בלימודים ומרגישים שנצטרך להילחם על כל נקודה ונקודה במבחן כדי לעבור אותו, או כשאנחנו בעבודה לקראת קידום שחלמנו עליו הרבה זמן נילחם על המקום שלנו עד לרגע שכבר לא נוכל לעשות זאת עוד.

הסטרס עלול להתבטא במספר דרכים שליליות כשהבולטים שבהם הם רגשית, גופנית או התנהגותית או למעשה כולם ביחד. ייתכן כי לסטרס יהיה גם השפעה על ביצועים מופחתים בעבודה, חוסר ריכוז וחוסר תאבון.

כיום יותר מבעבר, לחץ ממושך ידוע כתורם למחלות לב, יתר לחץ דם ולחץ דם גבוה. כמו כן משפיע גם על המערכת החיסונית, סוכרת, כאבי שרירים ומפרקים, הפלה, אלרגיות ואפילו מחלות חניכים ואיבוד שיניים. בעיות אלו מצביעות על החשיבות של לטפל בסטרס באופן מידי ולמנוע סיכונים מיותרים.

איך ניתן לטפל בסטרס ?

לא ניתן להימנע מסטרס אך ניתן לנהל אותו. פעולה חשובה בכדי לעזור לגופנו לטפל בסטרס היא לזהות בעיות הקשורות במתח מוקדם ככל האפשר, כך שניתן יהיה לנקוט בפעולה לפני שתתרחש מחלה קשה הקשורה במתח.

תחילה, חשוב להבין מה מקור הבעיה. עקבו אחר רמות הלחץ שלכם ושאלו את עצמכם האם הם מועילים או מזיקים לכם. מומלץ לעשות רשימה של דברים בחייכם או לחצים שונים שפועלים עליכם שעשויים להגביר את מידת הסטרס שלכם. נסו לקחת פיקוד בעצמכם על מקורות המתח הלא מועילים האלו לפני שיצטברו לבעיה גדולה עוד יותר.

ניתן להתחיל משינויים קטנים בחיינו, עשו בחירות נבונות בחייכם שבהם תוכלו לנהל את מצבכם טוב יותר או לשנות את הדרך בה אתם מגיבים בהן. כמו למשל לחץ בעבודה ניתן לטיפול על ידי תכנון זמנים מראש, שינה טובה, הפסקות קטנות יזומות ואפילו פעילות גופנית מחוץ לשעות העבודה.

מחקרים רבים מראים כי תרגול וביצוע של טכניקות הרפיה שונות כמו מדיטציה, ויפאסנה ועוד משפיעים על רמת הסטרס בגופנו ומאפשרים לנו לפתח התנגדות למתחים השונים ובין היתר גם כושר גופני, בין אם מדובר על ריצה, הליכה מהירה או פעילות בחדר הכושר, תאפשר לנו להקטין את רמת הלחצים בגופנו ובאופן ישר, גם את רמת המתח.

אולי יעניין אותך גם

פלי
לייף סטייל
סרטי פעולה מומלצים שאסור לפספס

קטגוריית סרטי הפעולה היא בין הקטגוריות המרתקות ביותר, ובין שורותיה נוכל למצוא סרטים שיגרמו לזמן לחלוף בצורה מפתיעה! עם השנים, נחקקו בסלע מספר סרטי פעולה

קרא עוד »
פולוסה