חיפוש
חיפוש

גילוי מרצון – איפה הכסף?

בבחירות של שנת 1992 שנערכו בארצות הברית, הייתה התמודדות בין ג'ורג' בוש האב לבין ביל קלינטון. אחד המסרים המובילים בקמפיין היה הדיבור על הכלכלה והכספים במדינה. גם בישראל בשנים האחרונות ישנו דיבור מחודש על הנושא הכלכלי, כאשר השאלה שחוזרת על עצמה אצל מתמודדים רבים היא: "איפה הכסף?" הרי כולם משלמים מיסים, הכול נגבה כחוק, ולאן הכול נעלם בסוף החודש? לאחר חקירה קטנה, מסתבר כי לא כולם משלמים מיסים כראוי, ואולי דווקא לשם הכסף נעלם? אז איך משכנעים את כל אותם מעלימי מיסים להחזיר את הכספים האבודים ומגדילים את הכנסות המדינה משמעותית? אז מסתבר יש דרך כזו, ובישראל עלו על השיטה שמובילה אליה – לגרום למעלימי המס לגלות מרצון על הכספים הנחבאים.

כסף ואזיקים

גילוי מרצון – הכסף מגיע אליכם

דרך המלך להשבת הכספים

לאחר שמעלימים כספים, נותר חשש גדול אצל אותם אנשים. החשש הראשון נובע מהמחשבה שהם אולי ייתפסו וייאלצו לתת דין וחשבון בפני בית המשפט. הבעיה השנייה נובעת מכך שהם לא יכולים להשתמש בכסף בצורה גלויה, מאחר והוא אינו חוקי. רשות המיסים החליטה להקים מסלול מיוחד לו היא קראה: "גילוי מרצון". במצב כזה, מגיעים אנשים שהעלימו בעבר מיסים ויכולים להצהיר על הכספים הללו, בלי להישפט על כך, פשוט לשלם את המס כנדרש וללכת הביתה. המדינה מרוויחה הכנסות נוספות, מעלימי המס יכולים לישון בשקט ולהשתמש בכסף בצורה גלויה ולאור יום. מצב מנצח בו כולם מרוויחים.

האותיות הקטנות בתהליך

אמנם ישנן הצהרות ברורות כי המדווחים לא יהיו חייבים בדין פלילי, אבל חשוב לשים לב לתנאים בהם ההצהרה הזו ניתנת. המעלימים חייבים לדווח על כל הכנסותיהם עליהן לא שולם המס. במידה ובעתיד יצוצו כספים נוספים, רשאית רשות המיסים לתבוע את אותם אנשים לדין פלילי גם על הכספים שדווחו בעבר ושולם עליהם המס במהלך הגילוי מרצון. נקודה נוספת שיש לתת עליה את מלוא תשומת הלב היא כי התהליך יכול להתבצע פעם אחת בלבד. אין אפשרות לדווח על כספים מסוימים ולאחר מכן להצהיר על סכומים אחרים בהזדמנות אחרת. רשות המיסים מעניקה הזדמנות פז חד פעמית שלא חוזרת על עצמה ולכן כדאי לבחון היטב את כלל הכספים לפני הדיווח.

תשלומים יוצאי דופן

כיום, הכנסות יכולות להגיע במגוון צורות וכולן חייבות במס. גם הכנסה על מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין אינה יוצאת מן הכלל, אך מאחר ועולם זה חדש גם לרשות המיסים, כדאי לבחון היטב מה ההשלכות של ההכנסות, איך ניתן למדוד אותן ומה כדאי לעשות. בכל מקרה בו ההכנסות בו האדם לא בטוח שיסתדר לבד, מומלץ לפנות למשרד רואי חשבון המתמחה בתהליך בכדי להתחיל בגילוי מרצון בצורה מסודרת. ללא הידע המקצועי, חלק מהכספים עלולים להיעלם מן הדו"ח הסופי וכך הגילוי מרצון עלול להפוך לבעייתי בהמשך.

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה