חיפוש
חיפוש

התמכרות או טעות – אלה הדברים שקורים לגוף במהלך התמכרות

כשמדברים על התמכרות, במובן הרחב, מתכוונים לתופעה בה יש דחף לחזור על פעולה מסוימת שוב ושוב.

למעשה, זוהי תלות פסיכולוגית כרונית באקט או באלמנט מסוים שממשיכה גם כאשר ההשלכות שלה הן שליליות או מזיקות.

הימנעות מההתמכרות בד"כ גורמת לסבל ודחף עז עבור האדם המכור.

ככלל, התמכרות הינה בעיה אשר עלולה לפגוע בתפקודו התקין של האדם המכור, בעודה מנהלת אותו ובכך מונעת ממנו שליטה.

 

סוגים שונים של התמכרות

חלק מההתמכרויות הקיימות קשורות לאלמנט או לחומר מסוים וחלקן קשורות להתנהגות, כאשר המשותף לכולן היא התלות הנפשית או הגופנית בגורם אליו מתמכר האדם. באופן כללי, קיימים כמה סוגים של התמכרות, ביניהם:

  1. התמכרות לסמים
  2. התמכרות לאלכוהול
  3. התמכרות להימורים
  4. התמכרות למין
  5. התמכרות לקניות

 

תופעות פיזיולוגיות המתרחשות בגוף בזמן התמכרות

מבחינה רפואית, התמכרות נחשבת למחלה מוחית אשר באה לידי ביטוי בשינויים נירו פלסטיים במערכת העצבים וברמה המולקולארית במוח. עשויות להתפתח תופעות גופניות ונפשיות בעקבות ההתמכרות, כגון: תלות גופנית ותלות נפשית, תחושה של הרעלה בגוף, מצבי רוח משתנים וכיו"ב.

ככלל, התמכרות קשורה להפעלתה של מערכת החיזוק במוח. מדובר במערכת של עצבים שיוצרים בגוף תחושה של עונג והנאה כתגובה לגירויים הנתפסים כחיוביים. מצב זה גורם להתפתחות של חזרתיות על הפעולה המביאה תחושות חיוביות ובכך גם לתלות בה. ממערכת עצבים זו מופרש בעיקר המוליך העצבי הנקרא דופמין אל תוך גרעין האקומבנס בגוף. למעשה, במצב של התמכרות גורם לרמות גבוהות של דופמין בגרעין האקומבנס.

 

מסלול העונג וההנאה בהתמכרות

ישנם סוגי התמכרות אשר משפיעים משמעותית על התודעה ועל התחושות השונות של האדם המכור. בהקשר זה, סמים במובן הרחב ידועים בהשפעתם על הרגשות, על ההתנהגות ועל התודעה של האדם. אלכוהול למשל, הוא סם מדכא ואילו קוקאין הוא סם ממריץ, אך המשותף לשניהם שהשימוש בהם מביא לעלייה משמעותית בכמות המוליך העצבי דופמין, שמפעיל את מנגנון הגמול וההנאה. מנגנון אשר מחזק התנהגויות שתורמות להישרדותו של האדם.

 

נזקים אפשריים לגוף בעקבות התמכרות

מסלול העונג וההנאה שנוצר כתוצאה מהתמכרות אמנם יכול לגרום לתחושות חיוביות עבור האדם המכור, אך יחד עם זאת, קיימים חומרים שמסבים נזק גדול לגוף, כמו לדוגמא: צריכת אלכוהול מוגברת, שעשויה לפגוע בתפקוד הכבד או צריכה גבוהה של סיגריות (שההתמכרות אליהן נפוצה בקרב אנשים רבים) שעלולה לפגוע בריאות ואף לגרום למחלות. חומר נוסף וחיוני בנושא ההתמכרויות תוכלו לקרוא באתרים שונים באינטרנט וביניהם באתר של אורנית ויינשטוק – טיפול בהתמכרויות, אשר מפרט סוגים שונים של ההתמכרויות, השפעותיהן על האדם ועל סביבתו וכן, דרכי טיפול יעילים לצורך גמילה מהתמכרות.

 

טיפול בהתמכרות

ככלל, התמכרות מסוימת עשויה להפריע לאדם לנהל שגרת חיים תקינה ואף לגרום לו לאבדן שליטה על ההתנהלות הכללית בחייו. העיתוי בו מבין האדם המכור כי הוא נתון בבעיה והוא מעוניין לפתור אותה, הוא הזמן הנכון לביצוע תהליך גמילה עבורו שיכול לסייע לו לצאת ממסלול ההתמכרות ולחזור לשגרת חיים תקינה ונורמטיבית.

 

אולי יעניין אותך גם

פולוסה