חיפוש
חיפוש

מה ההבדל בין אפוטרופוס לייפוי כוח מתמשך?

כולנו רוצים להאמין שנחיה עד גיל 120 בדעה צלולה ובבריאות מספקת. הלוואי שכך היה הדבר. אנשים רבים מתחילים לאבד את צלילות הדעת שלהם ככל שהגיל שלהם עולה, והם נעשים פחות ופחות מודעים למעשיהם.

בסיטואציות מצערות כאלה, לפעמים נאלצים קרוביו של אותו אדם, או בית המשפט במקרה שלאדם אין קרובים, לקחת מהאדם את היכולת לקבל החלטות גדולות על חייו. צעד כזה נקרא "מינוי אפוטרופוס".

אולם, לעיתים אנשים בוחרים להקדים תרופה למכה, ולבחור במישהו שהם סומכים עליו לקבל עבורם החלטות מהותיות אם הם לא יוכלו עוד לעשות את זה בעצמם. החלטה כזו נקראת "ייפוי כוח מתמשך".

אבל מה ההבדל בין אפוטרופוס לייפוי כוח מתמשך? ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד מהפתרונות הללו, למצב העצוב הזה? כל זאת – בהמשך.

שימו לב שכל האמור בטקסט הנ"ל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית הניתנים על ידי עורך דין.

 

אפוטרופסות

כמו שכבר אמרנו, אפוטרופוס הוא אדם שבית המשפט ממנה כדי לדאוג לכל ענייניו של אדם שלא יכול לנהל את ענייניו בעצמו. למשל, הורים מוגדרים בחוק כאפוטרופוסים הטבעיים של הילדים הקטינים שלהם.

 

יתרונות

היתרון המשמעותי ביותר במינוי אפוטרופוס הוא שבמינוי מעורבים גופים רשמיים של המדינה, כמו משרד הרווחה למשל, שאחראים על שמירת הזכויות של מי שממונה לו האפוטרופוס, ועל פיקוח על התפקוד של האפוטרופוס.

 

חסרונות

בעת מינוי אפוטרופוס, בית המשפט יכול למנות גם אדם שמי שממנים לו את האפוטרופוס לא יהיה מעוניין בו. למעשה, יכולת קבלת ההחלטה סביב הנושא נלקחת לגמרי מהאדם שצריך אפוטרופוס וממשפחתו

 

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אדם מעל גיל 18 לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד כאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו, כל עוד הוא מבין את המשמעות של ייפוי הכוח והתוצאות שלו. המטרה של ייפוי הכוח היא לתת לאדם להסמיך אדם אחד (או יותר) לקבל ההחלטות בעניינו.

 

יתרונות

יתרונותיו של ייפוי כוח מתמשך הם:

  1. למייפה הכוח יש את היכולת לבחור מי יהיה המיופה, ולהשאיר לו הוראות מדויקות לעתיד.
  2. אין צורך בתשלום אגרה לבית המשפט בעת ייפוי כוח, מפני שבית המשפט כלל לא מעורב בהחלטה.

 

חסרונות

בגלל שמדובר בעניין המבוסס על אמון, ואין גורמים רשמיים שבודקים את מיופה הכוח – מייפה הכוח יכול ליפול קורבן לאדם שמעמיד פנים שאכפת לו מאינטרסים שלו, אך למעשה מנסה לנצל אותו.

 

סיכום

לסיכום, יש הבדלים די גדולים בין מינוי אפוטרופוס לבין אפוטרופוס לבין ייפוי כוח מתמשך. מהות ההבדלים מסתכמת במידת חופש הבחירה שיש לאדם שצריך תמיכה לבחור את התומכים שלו. בכל מקרה, את שני הדברים צריך לעשות בליווי עורך דין, למשל ממשרד 'יצחק גולדשטיין ושות", מהם ניתן להתרשם באתר  ody.co.il.

 

איש משפט

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה