חיפוש
חיפוש

החזרי מס בגין פיצויים

מדינת ישראל מעניקה הטבת מס לאנשים אשר מקבלים פיצויי פיטורים במידה ושכרם היה נמוך מתקרה מסוימת, זאת מתוך הבנה שהסיטואציה אליה נקלע העובד הינה קשה גם כך. במאמר זה נסקור באילו תנאים ניתן לקבל פטור ממס בגין פיצויי פיטורים וכיצד הטבה זו ניתנת.

 

מי זכאי לפטור ממס בגין פיצויי פיטורים –

פיצויי פיטורים לרוב מחויבים בתשלום מס הכנסה, אך סעיף 9 לפקודת מס הכנסה מגדירה חריג אשר לפיו במידה ושכרו של האדם היה נמוך מ-12,420 ₪ באפשרותו לקבל פטור מלא מתשלום מס הכנסה. לשם זכאות לקבלת הפטור על מקבל הפיצויים לעמוד בשני תנאים מצטברים:

  • גובה הפיצויים הכולל המוענק לעובד אינו גבוה יותר מחודש אחד של עבודה בעבור כל שנת עבודה. כלומר במידה ואדם הרוויח במשך 3 שנים שכר של 10,000 ₪ מדי חודש, גובה הפיצויים לא יכול לעלות על 30,000 ₪
  • הסכום של הפיצויים בגין כל שנת עבודה נמוך יותר מ-12,420 ₪.

אך על אף הנאמר ניתן לקבל את הפטור גם במידה והסכומים של הפיצויים גבוהים מסכומים אלו, כך שימשוך רק את הסכום המופיע בגובה התקרה, כלומר 12,420 ₪, ואת יתרת הסכום יותיר בקרן הפנסיה. כלומר אין זה משנה מהו הסכום שניתן בפועל על ידי המעסיק, הסכום הרלוונטי לפטור הוא הסכום אשר נמשך בפועל על ידי העובד.

הפטור ממיסוי פיצויי הפיטורים חל בין אם פיצויי הפיטורים מגיעים באמצעות קופות הגמל השונות ובין אם מגיעים דרך תשלום ישירות מהמעסיק, אך לעיתים כאשר הדבר ניתן מהמעסיק מס הכנסה גובה על כך מס באופן המאפשר קבלת החזר מס מקוון כי שנפרט בחלקו השני של המאמר.

 

אופן קבלת ההטבה:

במקרה הפשוט יותר בו הפיצויים מתקבלים בקופות הגמל השונות, במידה וזכאים להטבה היא ניתנת אוטומטית כאשר מושכים את כספי הפיצויים. כאשר פקיד השומה מקבל מהמעסיק טופס 161 הוא ינחה את קופת הגמל בנוגע לאופן המיסוי הרלוונטי בעת משיכת כספי הפנסיה ובמידה והאדם עומד בתנאים יקבל את הפטור המגיע לו.

אך לעיתים הפיצויים מגיעים במסגרת המשכורת האחרונה של העובד, כך מס הגנסה לוקח את כספי הפיטורים וממסה אום משום שהוא חושב שמדובר בחלק מתחשיב השכר שלו. במצב זה לעיתים ישנו מיסוי יתר על סכום אשר פטור ממס הכנסה, דבר אשר ניתן לקבל עליו החזר מס. את החזר המס ניתן לקבל באמצעות הגשת טופס 1301 לפקיד השומה במקום מגוריהם.

על אף הנאמר ראוי לציין כי משרד האוצר אינו ממליץ למשוך את כספי הפיצויים אלא להשאירם בקרנות הפנסיה על מנת שיצברו ריביות משמעותיות בעת ניצולם בגיל הפנסיה. משיכת כספי הפיצויים עתידה להקטין בשליש את גובה הפנסיה החודשית לה יהיה זכאי האדם בגיל הפרישה.

לבדיקה כנסו לאתר: https://taxes-refund.co.il.

פיצוי כספי

אולי יעניין אותך גם

דולרים
פיננסים
התנהלות פיננסית בגיל השלישי

לא קל להתנהל נכון פיננסית בגיל המבוגר. כאשר אנחנו מתבגרים אנחנו מוצאים את עצמנו זקוקים לכנסה גבוהה יותר למרות שגובה ההכנסה הצטמצם. לא מעט מבוגרים

קרא עוד »
פולוסה