חיפוש
חיפוש

זהירות! תביעות משפטיות על העתקת זכויות יוצרים, כיצד לא ליפול קורבן?

אם יש לכם אתר שמתעדכן על בסיס קבוע ואתם נוהגים להעלות אליו תמונות שמצאתם באינטרנט כדאי מאוד שתקראו את הדברים הבאים ותלמדו כיצד להתנהל נכון בכדי להימנע מעגמת נפש מיותרת שבסופו של דבר תביא לחור לא קטן בחשבון הבנק שלכם, אחרת התביעה המשפטית שתקבלו היא רק שאלה של זמן!

ריבוי האתרים שנמצא בגדילה מתמדת מביא עימו טרנד חדש ואהוב במיוחד על כ- 4 משרדי עורכי דין גדולים בישראל שכל עיסוקם הוא חיפוש בעלי אתרים שהפרו זכויות יוצרים, ניצול החוק לטובתם והתעשרות לא צודקת על גבם של אותם בעלי אתרים תמימים. ברוב המקרים, ממש כמו באותו מקרה שעליו אדבר בהמשך, הדברים אינם מגיעים להכרעת בית משפט ובעל האתר משלם סכום פשרה שנקבע בין עורך הדין ששכר לבין משרד עורכי הדין שהגיש את התביעה. בכל מקרה הסכום הכספי הנחשב כפשרה יהיה תמיד קנס של כמה אלפי שקלים.

לפני שאציג מקרה של אחד מלקוחות החברה, אסביר כיצד פועלת המערכת, ומה ניתן לעשות על מנת להתנער בצורה חוקית מתביעות מיותרות, ברצוני לציין כי פוסט זה נועד בשביל לעשות לכם חיים קלים שיקשו על אותם משרדי עורכי דין בהוצאת כספים מיותרים מכיסכם ויגרמו לכם להרגיש כמו פריירים שנעקצים. מאחר וכללי החוקיות בנושא העתקת תכנים מוסברים לא מעט ברשת האינטרנט שימו לב שאנו לא נדבר על מה מותר ומה אסור בהעתקת זכויות יוצרים אלא נסביר כיצד פועלים חלק ממשרדי עורכי הדין בכדי להשיג את מטרתם, מהן נקודות התורפה שלהם ומה עליכם לעשות בכדי לא ליפול קורבן לרגלי אלו המנסים לגזול את כספיכם.

לכבוד

דוגמא לאחד מלקוחותינו שקיבל תביעה על העתקת זכויות יוצרים

לפני כשבועיים יצר איתי קשר אחד מלקוחות המשרד וטען כי אינו יכול להמשיך את ההתקשרות בנושא קידום אורגני מאחר וקיבל תביעה משפטית המסתכמת בסכום של 35,000 שקלים לפני מע"מ בשל שהעתיק שתי תמונות והעלה אותן לאתר האינטרנט עליו מתבצעת עבודת הקידום.
את הלחץ והתסכול השרויים בו יכולתי לחוש דרך קו הטלפון ומאחר והזדהיתי עם תחושתו ביקשתי ממנכל החברה אופיר דנקנר לעשות צעד יוצא דופן ולנסות לעזור ללקוח ברמה האישית, על העזרה שקיבל אדבר מאוחר יותר אבל תחילה שימו לב למכתב המאיים שקיבל הלקוח ממשרד עורכי הדין שאת שמו לא נזכיר כאן.

שם המשרד ממנו נשלח המכתב, הנתבע, ושאר פרטים אישיים הוחלפו בכוכביות (***) למען שמירת פרטיותם של כל הצדדים. יתר הפרטים במכתב הינם ציטוט מלא ללא הנחות או עריכות.

ובכן, תודו שלקבל נוסח כזה של מכתב ביום בהיר שגרתי אינו דבר נעים לאף אחד מאיתנו, אבל האמת היא שמכתבי התראה שכאלו נשלחים מידי יום לבעלי אתרים מבולבלים שאינם מבינים מאיפה נפלה עליהם המכה. יתרה מכך, לפני זמן לא רב (13/6/12) פורסמה כתבה באתר Mako על משרד עורכי דין בשם מראות אימאג' שסחטה מיליונים מהגולשים ושם מתואר די בפרוטרוט על בחור בשם איאן כהן שנפל קורבן למקרה זהה בדיוק כמו מאות אנשים אחרים. במקרה הספציפי הזה נענה אופיר לבקשתי והציע ללקוח להפנות את המשך הטיפול לעו"ד החברה לירון פרמינגר שעשה את עבודתו נאמנה ולאחר מספר התכתבויות ושיחות טלפוניות עם העו"ד המייצג את המשרד התובע הצליח פרמינגר להוריד את סכום הפיצוי שהסתכם בכ 35,000 שקלים פלוס 2,500 שקלים בגין טיפול משפטי לסכום כולל של 3,000 שקלים בלבד.

האם משרד עורכי דין המודע כי באפשרותו על פי חוק להוציא סכום כספי של 37,500 שקלים יוותר כל כך מהר ויסכים לקבל סכום פיצוי כה מגוחך? את זה אני לא יודע בוודאות ולכן אינני רוצה לצאת בהצהרות, אבל אולי בהמשך הדברים  תוכלו להבין בעצמכם מדוע הם הסכימו.

אם אתם חושבים שבדוגמא שהוזכרה בעל האתר ממנו הועתקו התמונות פנה לעו"ד על מנת להגיש תביעה על זכויות יוצרים אז חישבו שוב –  לפחות 85% ממקרי התביעות בנושא זה הינם יוזמה עצמאית של משרד עורכי דין המחפש להגדיל הכנסות!

כיצד פועלת המערכת ומדוע הם מגיעים דווקא אליכם?

כאשר החוק עומד לצידו של מביני דבר (עורכי דין) שידם קלה על ההדק, השגת כסף קל מאנשים תמימים מעולם לא הייתה פשוטה יותר, וזו גם אחת הסיבות מדוע כולנו שומעים לאחרונה כי אדם זה או אחר שאנו לעיתים מכירים ברמה האישית נתבע על הפרת זכויות יוצרים.

משרדים שונים שתחום עיסוקם העיקרי הינו תביעות בנושא דיני אינטרנט מעסיקים עובדים זוטרים שכל תפקידם הוא שיטוט באתרי אינטרנט ואיתור בעלי אתרים שניתן להפוך אותם כמפרי חוק בין רגע, השיטה פועלת לפי 5 צעדים פשוטים עליהם אחראיים אותם עובדים זוטרים:

  1. איתור הקורבן – חיפוש אתרים המכילים כמות משמעותית של תמונות שהורדו מהאינטרנט על ידי בעל האתר. לרוב מדובר על אתרים בעלי תוכן רב אשר בכל אחד מהדפים מופיעה לפחות תמונה אחת.
    2. חיפוש מקור התוכן שהורד – לאחר שנמצא הקורבן הפוטנציאלי עליו ניתן להלביש את התיק יבוצע חיפוש של כל אתרי האינטרנט המכילים תמונות זהות לאלו של הקורבן. זה אומנם נראה מורכב אבל תתפלאו עד כמה הדבר פשוט, נרחיב על כך בהמשך.
    3. התמקדות – המטרה של אותו עובד זוטר היא למצוא כמות פחותה ככל הניתן של אתרים שונים המכילים תמונות זהות שמופיעות גם באתר הקורבן. כמות גדולה מידי העולה על יותר מכ-20 אתרים בהם ימצאו תמונות זהות יכשילו את עילת התביעה ובמקרה כזה יהיה צורך בחיפוש קורבן אחר.
  2. רכישת זכויות יוצרים – לאחר שנמצא מקבץ קטן של אתרים בהם קיימת התמונה או התמונות יחפש העובד הזוטר את בעל זכויות היוצרים האמיתי על היצירה (תמונה) ובעלות סמלית הנעה בין 5 עד 40$ ירכשו זכויות היוצרים על התמונה. כלומר, מרגע זה התמונה או התמונות המופיעות באתר האינטרנט של הקורבן שייכות מבחינה חוקית למשרד עורכי הדין, מה שאומר שכעת ניתן לתבוע את כל מי שמחזיק ביצירות ללא רישיון.
    5. הגשת מכתב – השלב האחרון בעבודתו של משרד עורכי הדין הינו הגשת מכתב התראה בטרם נקיטה בהליכים משפטיים בו יוצגו כל התמונות שהעתיק לכאורה בעל האתר ומוגנות בזכויות יוצרים.
    בהמשך למכתב ההתראה וכחלק מהסעיפים בו (כמו בדוגמת התמונה) יצוינו סכומי הכסף הדמיוניים אתם דורש המשרד בעבור הפיצוי הכספי.

מבחינה טכנית התהליך כולו מתבצע ב 3 שלבים פשוטים לפי הסדר הבא:

1. כניסה לגוגל תמונות לצורך חיפוש היצירה.

גוגל

  1. העלאת התמונה מהמחשב המקומי למטרת בדיקה באלו אתרים היא מופיעה.
    גוגל תמונות
  2. קבלת רשימת כל האתרים ברשת המכלים את התמונה הנבחרת.
    שרי אריסון

לצורך ההמחשה בחרנו לבצע בדיקה על תמונתה של שרי אריסון. כפי שניתן לראות גוגל תמונות מציג לנו רשימת האתרים ארוכה כגון Nrg, Mako, Ynet ואתרים נוספים שהעלו את תמונה, מעבר לדפים נוספים בתחתית הדף של גוגל יציג עוד אתרים בהם מופיעה שרי אריסון.

כל עוד לא נתקלתם בלפחות אתר אחד מתוך רשימת האתרים שהתקבלה המאשר בכתב כי ניתן לעשות שימוש מלא ביצירה שברשותו משמע שהעתקתה מהווה הפרת זכויות יוצרים ואתם חשופים לתביעה.

משרדי עורכי הדין העוסקים בתביעות בנושא זכויות יוצרים פועלים לכאורה בשיטת מצליח ותו לאו.
אלו שנבהלים ממכתב ההתראה ויש בכיסם לשלם מעבירים את מלוא הסכום הנדרש ללא עוררין, אלו שמתעקשים ועושים על דעת עצמם כגון אי הגעה לבית משפט משלמים את מלא הסכום ואילו שמערערים באמצעות עורך דין מקבלים תמיד קנס כספי הנע בין 2,500 ל-3,500 שקלים על כל תמונה שהעתיקו ללא זכויות יוצרים.

כיצד תוכלו לפעול ע"מ שהתביעה לא תגיע גם אליכם?

אחת הטעויות העיקריות בגללן נופלים אנשים נובעת מכך שלא מתבצעת בדיקה פשוטה לאיתור כמות אתרי אינטרנט נוספים המשתמשים גם הם באותה תמונה, האם ניתן בצורה חוקית לעשות שימוש ביצירה, לאלו מטרות ניתן להשתמש בה ועוד.

שלא תתבלבלו לרגע, אם התמונה שברצוכם להוריד קיימת בעוד עשרות אתרים אחרים אין זה אומר כלל שיש לכם רשות מבחינה חוקית לעשות שימוש כלשהו בתמונה. הסיבה בגללה הזכרתי בסעיף 3 את היתרון בהורדת תמונות הקיימות בעשרות אתרים אחרים נובעת מכך שברוב המקרים תמונות המופצות בכמות גדולה יחסית סביר להניח שהורדו מאתר המרשה הורדת תמונות בעלות רישיון GPL כגון freedigitalphotos  ועוד אתרים רבים אחרים המותירים הורדת תמונות לשימוש חופשי כאשר חלק קטן מכלל היצירות מותרות לשימוש בעלות סמלית של דולרים בודדים. לכן במקרה כזה יעדיף האדם שמונה לתפקיד במשרד עורכי הדין לדלג עליכם ולא להסתכן בכך שתציגו בפניו קישור לאתר ממנו הורדתם את התמונה בצורה חוקית.

בשל כך, לפני שאתם עושים טעיות שיעלו לכם ביוקר, בדקו תחילה האם ניתן להוריד את היצירה שברצונכם מאתרים המאפשרים לעשות זאת בצורה חוקית. במידה ונתפסתם על תמונה ספציפית שאינה קיימת להורדה בצורה זו, לפחות בדקו אם היא מופיע מספיק פעמים באתרים אחרים. רשימת אתרים שתתקבל דרך גוגל תמונות העולה על 15 דפים כנראה תהיה מספקת, אך קחו בחשבון שהדבר אינו חוקי ותצרכו גם קצת מזל כאשר עורך דין זוטר כלשהו יחליט לבדוק האם הורדתם את התמונה בצורה חוקית ולא יתעצל לעבור על כל 15 התוצאות או יותר שהתקבלו.

אם נתקלתם בדף זה מכוון שכבר קיבלתם את מכתב התביעה, לפחות קראו על 3 הטעיות הנפוצות שבמקרה הטוב לא עוזרות ובמקרה הגרוע מכפילות ואף משלשות את סכום התביעה.

  1. התעלמות – קיבלתם את המכתב בדואר אלקטרוני או ברשום? לעולם אל תתעלמו ללא מתן תגובה הולמת לשולח המכתב. לא משנה עד כמה אתם בטוחים שאינכם אשמים, לצערנו החוק היבש במערכת המשפטית יביא לכך שאי תגובה מצידכם יקנה נקודות זכות נוספות לתובע, דבר שיבוא כנגדכם ביום הכרעת הדין. אם החלטתם להתעלם גם מהתייצבות בבית המשפט קחו לתשומת לבכם כי לתובע הזכות המלאה לדרוש את תקרת הקנס העמודת כיום על 100,000 שקלים בעבור כל תמונה שהועתקה ללא זכויות ותהיו בטוחים שאת ההזדמנות הזו שום עורך דין לא יפספס.
  2. תגובה אישית מלאה בתירוצים –  כל תירוץ שרק תחשבו עליו לא יהיה בעל כוח ובטוח שלא תתגלה כלפיכם שום טיפת אנושיות. לכן תגובות כמו זה לא אני, אין לי כסף לשלם, אני מלא בחובות ועוד תירוצים כאלו ואחרים פשוט לא יעזרו. עדיף שתוותרו על הרעיון מלכתחילה אחרת דברים שיאמרו רק עשויים לבוא לרעתכם תוך ניצול הידע המקצועי של התובע.
  3. טיפול אישי –  אם חשבתם לחסוך את עמלת עורך הדין שיטפל עבורכם בתיק ולבצע את הדברים באופן עצמאי עליכם לדעת שאין לכם שום סיכוי, אלא אם כן אתם סבורים ללא ספק שהתמונה בגללה נתבעתם נרכשה בכסף או שהורדה ממקום המרשה זאת בצורה חוקית ויש בידכם את הראיות לכך. כל תגובה שתתנו בכתב, שיחת טלפון או דואר אלקטרוני תבוא לרעתכם ברגע שהתובע יבין כי מאחוריכם לא עומד שום עורך דין המייצג אתכם.

אין מה לעשות, כמו שאתם נוהגים לקרוא לבעל מקצוע ברגע שמתקלקלת מכונת הכביסה כך גם עליכם לנהוג כאשר מוגשת נגדיכם תביעה. לבחירת עורך דין שיטפל עבורכם במקרה יש חשיבות רבה ועליכם לבחור בעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט ובטח שלא באחד שנבחר באקראי ותחום התמחותו עוסקת בענייני נדל"ן.

נפלתם קורבן? חוששים להיכנס לסטטיסיטקה המוצלחת של אותם משרדים? אתם מוזמנים להגיב ונשמח לעזור.

למידע נוסף: https://www.w3c.org.il

 

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה