חיפוש
חיפוש

חדקונית הדקל – כל מה שלא ידעתם על המזיק המסוכן

חדקונית הדקל האדומה היא מין פולש שהתבסס בישראל בשני העשורים האחרונים. החיפושית פוגעת במינים רבים של דקלים, באזורים עירוניים וכפריים כאחד. במדריך זה נספק לכם מידע על המזיק המסוכן ועל דרכי ההתמודדות עמו.

 

אויבת הדקלים

לעצי הדקל מקום חשוב בחקלאות הישראלית ואף בתרבותה. האקלים המקומי מאפשר גידול תמרים רחב היקף, והם משמשים כעצי נוי בכניסה לכל עיר ישראלית שמכבדת את עצמה. אך מאז סוף שנות ה-90 אנו מתמודדים עם מין פולש – חדקונית הדקל האדומה. כאן נלמד על הדברת חדקונית הדקל ועל כל המידע שראוי שיהיה ברשותכם לפני שתפנו למדביר בחיפה.

 

מי את חדקונית הדקל?

מקורה של חדקונית הדקל באסיה הטרופית, משם הגיעה ליבשת אפריקה ומיבשת זו הגיעה לאזור שלנו. גודלה כ-5 ס"מ וצבעה חום-אדמדם. היא מסוגלת לחדור אל ליבת עץ הדקל בזכות החדק שלה, והדבר מביא לא פעם להמתתו ואף לקריסתו של העץ.

 

דקלים כאמצעי רבייה

החיפושית חודרת אל עץ הדקל מחלקו העליון, וכאשר היא מוצאת מקום נוח בפנים היא מטילה כ-200 ביצים. מהן יוצאים זחלים שמתחילים באכילת הרקמות הרכות של העץ וכך הם גדלים. זאת עד שהזחל יהפוך לבוגר בתוך כ-10 שבועות, ויהפוך לחדקונית בוגרת. בזה מסתכם מחזור החיים של החיפושית האימתנית.

 

כרסום יסודי ונסתר

היות והכרסום הוא פנימי, בשלבים הראשונים קשה לזהות אותו כי העץ נראה בריא מבחינה חיצונית. אפשר לשמוע את הכרסום רק אם מקרבים את האוזן לגזע בשעות הערב, כשהזחלים פעילים, אך סביר יותר שנגלה את ההתפתחות המדאיגה רק כשהעץ יתחיל להרקיב מבחוץ.

 

טיפול ואמצעי מניעה

ראשית יש להימנע מגיזום הענפים שיבשו – החדקונית נמשכת לאזורים גזומים ודרכם גם קל לה יותר לחדור אל העץ. מעבר לכך, קיימים מספר פתרונות הדברה:

  • מלכודות: מכילות תמיסת קונפידור המושכת את החיפושית, אותן מציבים למטה בסמוך לבסיס הגזע. הדבר מפחית את אוכלוסיית החיפושיות אך אינו מציל עץ נגוע.
  • הדברה כימית: בנוסף לקונפידור ישנם חומרים מורשים אחרים שהזחלים נמשכים אליהם, אותם יש לפזר בנקודות שונות של העץ.
  • הדברה ביולוגית: שימוש בנמטודות, תולעים הפוגעות בחדקוניות על ידי החדרת חיידק שמתרבה וקוטל אותן.

 

פנו למדביר מקצועי

נוכחנו לראות כי חדקונית הדקל האדומה היא מין פולש וחמקמק שאת ראשית פעולתו קשה לזהות. במהלך השבועות הראשונים, כאמור, תתקשו מאוד לזהות שהעץ תחת סכנה, אלא אם במקרה תטו אוזן לגזע העץ ותשמעו את כרסום הזוחלים בגזע. חשוב ביותר לשמור על עירנות, וכשאתם רואים תסמינים ראשונים של ריקבון או ענפים יבשים, הזמינו מייד מדביר. זכרו לא לגזום את הענפים היבשים, שכן החדקונית נמשכת לאזורים גזומים וקל לחדקונית לחדור דרכם לעץ. מדביר מקצועי ייתן לכם מענה מיידי, 24 שעות ביממה, וידע לומר באיזו פעולה יש לנקוט.

ג'וק

 

אולי יעניין אותך גם

פולוסה