חיפוש
חיפוש

חקירות פליליות בצבא – התמודדות אל מול מצ"ח

לאחרונה אנו שומעים על עלייה משמעותית במספר המשרתים בצה"ל שמצאו את עצמם בחדרי חקירות של מצ"ח. תרחיש זה מחייב היכרות מעמיקה עם ההתנהלות הנכונה שצריכה להתקיים באותה עת. לצערנו, לא כולם מכירים בהליך, כך שיש מי שמבצעים טעויות קריטיות. עובדה זו הובילה אותנו לכתוב את המדריך הנוכחי שיציג בפני כל דורש את המידע שיאפשר להתמודד על הצד הטוב ביותר עם חקירה שכזו. הישארו כאן ותהיו בטוחים שתצאו עם הפרטים שיקלו עליכם בהקשר זה. 

 

הקדמה – מה זה מצ"ח?

כידוע, קיימות בישראל שתי מערכות משפט. הראשונה והמוכרת ביותר עבור רבים היא המערכת האזרחית, השנייה היא מערכת משפט צבאית. זו אחראית לטפל בעבירות שבוצעו במסגרת השירות בצה"ל והיא מקבלת חיילים בקבע, אזרחים עובדי צה"ל, חיילים סדירים, נגדים וכו'. לכן, מי שביצעו עבירות במסגרת שירותם, צפויים לקבל זימון למצ"ח (המשטרה הצבאית), כדי שניתן יהיה לחקור אותם ולהבין את שאירע. 

 

תכירו את הליך החקירה הראשוני

מי שרוצים להתמודד עם הליך החקירה על הצד הטוב ביותר, צריכים קודם כל להכיר בסיבות שמובילות להזמנה לחקירה, לדוגמא:

  • מידע פלילי שנמסר אודות חייל 
  • מידע מודיעיני שנמסר מצד "מקור" פנימי
  • תלונה שהגיע מצד גורם אחר (הטרדה מינית, אונס, מעשים מגונים ועוד)
  • הפללה (מעורבות בפרשיית סמים לדוגמא)
  • תוצאות דגימת שתן שמראות נוכחות של סמים בגוף
  • ראיות או חשדות שנמסרו מצד סוכן סמוי

 

זו ההזדמנות לציין שכל הזמנה לחקירה פלילית בצבא מצריכה ליווי מצד עורך דין צבאי מומחה ומומלץ. שכן, מדובר בבעל מקצוע שבקיא בזכויות שלכם והוא יכול לסייע לכם לצאת מהבוץ.

 

כך החקירה מתנהלת

לעיתים חיילים מתבקשים להגיע לחקירה במצ"ח ללא התרעה מוקדמת. תרחיש זה יכול לבוא לידי ביטוי תוך ביקור מפתיע מצד מפקד שידפוק על דלת ביתכם ויבקש מכם להתלוות אליו. במקרים אחרים, ניתנת הזמנה לחקירה מראש שמאפשרת לחייל להתכונן לקראתה. כידוע, עליכם לפנות באופן בהול לעורך דין בכל מצב (עם זימון או בלי). החקירה עצמה מתנהלת בשלבים הבאים:

  1. הסבר אודות החקירה וההאשמות
  2. שלב התשאול בעל פה
  3. שלב ההחלטה

 

חשיבות הפנייה לעורך דין פלילי – צבאי 

המטרה של חקירות מצ"ח היא להתיש אתכם. כך שבעצם, הנוכחים ישנו מעט את הנוסח של השאלה שתופנה אליכם, במטרה לגרום לכם לענות גרסאות שיסתרו אחת את השנייה. פנייה לעורך דין תכיר לכם בין היתר את הטיפ החשוב הזה. זה יציג בפניכם את הזכות לשמור על שתיקה. שכן, מספיק שעניתן פעם אחת על השאלה ואין זו חובתכם לענות עליה שוב.

 

לסיום

ההתמודדות הטובה ביותר מול מצ"ח יכולה לבוא לידי ביטוי תוך סיוע מצד עורך דין פלילי צבאי מומלץ. שכן, זה ילווה אתכם לאורך כל הדרך, יציג את הזכויות שלכם ויקנה לכם ביטחון. 

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה