חיפוש
חיפוש

מדוע מדינת ישראל מעודדת יבוא מקביל לרכב? הכול תלוי בביקוש והיצע

יבוא מקביל רכב בישראל הוא אחד הפתרונות היעילים שהמדינה מפתחת כתשובה ליבואן הרשמי. מדוע היא עושה זאת ומהיכן בא הצורך לכך? על תחרות בריאה בשוק הרכב בישראל. 

בואו נקדים את המאוחר ונאמר כבר עכשיו – המדינה אינה מפקירה את היבואנים הרשמיים ובטח שלא את יבואני הרכב בישראל. אם כבר היא מנסה לעזור לכל אותם יבואנים מקבילים. על השאלה מדוע היא עושה זו נענה בהמשך, אולם אם כבר אנו עוסקים בנושא יבוא מקביל רכב חשוב להבין תחילה על מה כל המהומה.

 

מה זה יבוא מקביל?

הרעיון שעומד מאחורי יבוא מקביל רכב הוא הגברת התחרות בין יבואנים מקומיים למותגים של רכבי יצרניות הרכב העולמיות כמו קיה נירו ואודי A3. כאשר יבואן רשמי של אחת מיצרניות הרכב בעולם בא לשווק את מותג הרכב שלה הוא רוכש את הזכויות עליו מהחברה המקורית המייצרת את המותג ומייבא אותו למדינת ישראל.

היבואן הרשמי מייבא אך ורק את המוצר המקורי (במקרה זה לא קיימים זיופים ברכבים אולם דבר זה נכון בכל הקשור לתחליפי הרכיבים ברכב המיובאים על ידו). לצורך הדוגמה, קבוצת כלמוביל הישראלית, העוסקת ביבוא והפצה של כלי רכב פרטיים ומסחריים, משמשת כנציגה הבלעדית בישראל של יצרניות הרכב העולמיות מיצובישי, יונדאי ומרצדס-בנץ שנתנו לה את אישורם ליבוא רכביהם בארץ. 

אם כך מה ההבדל בין היבואן הרשמי ליבואן מקביל? בדרך כלל היבואן המקביל רוכש את דגמי יצרנית הרכב מגורם שלישי ממדינה אחרת ומייבא אותם לארץ ללא אישור היצרן המקורי (וללא צורך בכך) כאשר תהליך היבוא מבוצע במקביל ליבוא שמגיע על ידי היבואן הרשמי ומשום כך הוא נקרא 'יבוא מקביל'.

גם היבואן המקביל מחויב על פי חוק לייבא את המוצר המקורי כיוון שאם לא הוא עלול להיכנס תחת אישומי סחר בסחורה מזויפת. 

 

תקנות החוק בנוגע ליבוא מקביל

כאמור, המדינה מעודדת יבוא מקביל לישראל אולם החוק ברור בנושא התקנות האמורות ביבוא מסוג זה. על היבואן המקביל אסור ליצור את הרושם כאילו המוצרים הנמכרים על ידו הם בחסות יצרנית הרכב המקורית וכי יבוא מוצריו יהיו אך ורק תחת הגדרת יבוא מקביל. 

אולם אין זה אומר שאותו יבואן מקביל אינו יכול להשתמש בסימן המסחר של יצרנית הרכב ולשווק אותה לצורך מכירה. המדינה הגדירה זאת בחוק ואין בכך הפרה של סימני המסחר של יצרנית הרכב. מה שפותח את האפשרות בפני יבואנים מקבילים לייבא דגמי רכבים ורמות גימור שהיבואן הרשמי לא מייבא לארץ מסיבותיו הוא.

כיום ישראל נוהגת בדומה לחוק בארצות הברית שמעודד יבוא מקביל. לעומת זאת בארצות האיחוד האירופי יבוא מקביל נחשב לדבר אסור בחוק.  

ג'יפ

 

מה מרוויח הצרכן מיבוא מקביל? 

כיום יותר ויותר חברות בתחום מתחילות לייבא רכבים ביבוא מקביל רכב. הסיבה לכך פשוטה, כי זה משתלם להן ובסופו של יום גם לצרכן המעוניין לרכוש רכב. 

יבוא רכבים משתנה ומושפע מתקנות מיסוי שונות, מסוגי מטבע שונים בין מדינה אחת לשנייה, תמחור או רכישה בכמויות מסחריות. כל הסיבות המובאות כאן גורמות לפערי מחירים בין המדינות השונות, מה שגורם לכך שלעיתים משתלם יותר לרכוש את המוצרים המקוריים של אותו יצרן מסיטונאים או חנויות בארצות שונות.

מה זה אומר למעשה? פער המחירים הזה גורם לכך שאם יבואן מקביל מייבא רכבים מאותם גורמים הוא יכול להשיג לעיתים מחירים אטרקטיביים יותר, למכור את המוצר במחיר נמוך יותר ועדיין לצאת ברווח כספי מהעסקה.

קיימים מספר יתרונות יבוא מקביל רכב עבור צרכן הקצה הישראלי. הראשון שבהם הוא מציאת עסקאות משתלמות מבחינת המחיר הניתן על הרכב לעומת מחירי היבואן הרשמי כיוון שהן מגיעות ישירות מסוכנויות רכב בחו"ל.

דבר שני, ברבים מהמקרים ניתן למצוא דגמי רכב שמציעים גרסאות טובות או ייחודיות יותר מגרסאות הרכב הרגילות המוצעות על ידי היבואן הרשמי, עם רמת אבזור גבוהה יותר. בהחלט קיימים מקרים שבהם קיימות רמות גימור של יצרן רכב כלשהו שהיבואן הרשמי החליט שלא לייבא מסיבות כלכליות, אתם כלקוחות עלולים לפספס רכב ברמת גימור איכותית יותר שיתכן וקיימת אצל היבואן המקביל.

בנוסף לכך, למרות שמדובר ברכבים המיובאים על ידי היבואן המקביל, כן ניתנת עליהם, על פי חוק, אחריות מלאה על הרכב, בדומה לאחריות הניתנת על ידי יבואן הרכב הרשמי. 

 

מדוע מדינת ישראל מעודדת יבוא מקביל לרכב?

בפשטות, משום שהיבואנים הרשמיים לדגמי הרכבים המיובאים לארץ מייצרים מונופול. לצורך הדוגמה: קבוצת 'מאיר' שהיא חברה למכוניות ומשאיות בע"מ, היא הנציגה הבלעדית בישראל של יצרניות הרכב וולוו והונדה ומבין קטגורית המשאיות של וולוו, רנו ומיצובישי. 

צ'מפיון מוטורס בע"מ, היא חברה פרטית העוסקת גם היא ביבוא והפצה של כלי רכב פרטיים ומסחריים ומשמשת כנציגה הבלעדית של יצרניות הרכב סיאט, פולקסווגן, אאודי וסקודה. 

חברת 'דלק מוטורס' היא היבואנית הרשמית של מכוניות מאזדה, פורד, לינקולן, ב.מ.וו (כולל אופנועי ב.מ.וו) ויצרנית הרכב מיני. 

עד כאן נראה שהתמונה ברורה בכל הקשור למונופול שניתן ליבואני הרכב הרשמיים. כחלק מתפיסת עולם כלכלית של שוק גלובאלי חופשי שמצויה בישראל, המדינה מעודדת יבוא מקביל שייתן מענה ויעודד את שבירת השוק על ידי הורדת מחירים. מי שאמור להרוויח מכך הוא הציבור שנהנה בסופו של יום ממחיר נמוך יותר.

יתכן ויבואניות הרכב הרשמי יכולות להעלות טענות נגד יבוא מקביל רכב וכי הוא מנצל את המוניטין של היבואנית הרשמית בתחום ואת ההוצאות השיווק הרבות למוצריה, אולם במספר פסקי דין הקשורים לנושא תביעות שהוצגו בנושא יבוא מקביל, קבעה המדינה כללים מנחים ליצירת תחרות הוגנת, ביניהם הקביעה כי אם היבואן המקביל יבצע הפרה מסוימת היא תחשב כעוולה נגד היבואן הרשמי ומתוך כך הוא יוכל להשתמש בזאת לצורך טיעוניו.

אולי יעניין אותך גם

פולוסה