חיפוש
חיפוש

אילו כללים אתיים חלים על תחום התיווך?

לאתיקה תפקיד חשוב בעולמנו החברתי והתרבותי.

היא מסדירה את כללי המוסר בתחומי חיים ומקצועות שונים, ומאפשרת לנו לחיות בעולם נעים ומוגן יותר.

גם בתחום התיווך יש חשיבות רבה לאתיקה ולהתנהלות נכונה לפי כלליה.

במאמר הבא נציג חלק מהכללים האתיים אשר חלים על תחום התיווך.

 

אל תעשה ללקוח מה ששנוא עליך

התנהלות נכונה והוגנת מול הלקוח היא הצעד האלמנטרי ביותר באתיקה של עולם התיווך. המתווך אמנם פועל מול הלקוח ממניע עסקי אך עליו לכבדו כאדם ולא להונות אותו. לכן, מתווכים נדרשים על פי האתיקה לפעול במסירות כלפי הלקוחות שלהם וכפי שהגדירו מראש בהתקשרות ביניהם. כך למשל, מתווך חייב למסור נתונים אמיתיים ללקוח לגבי עבודתו. בנוסף, אסור לו לפרסם נכס במחיר נמוך ממה שהוסכם עם הבעלים, וכן אסור לו לפרסם אותו כלל אם אין הסכמה מפורשת מהבעלים.

לאמת יש חשיבות עליונה באתיקה בכלל ובאתיקה של תיווך בפרט. חשוב שהמתווך יהיה שקוף וגלוי כמה שיותר עם הלקוח שלו ויסביר לו במה הוא מתמחה, מה הוא יודע לעשות ובמה הוא פחות טוב. כך למשל, אם ברצונכם למכור נכס באזור המרכז ואתם מחפשים מתווכים בפתח תקווה, מתווך אתי יאמר לכם בגלוי אם הוא אכן מבין באזור גאוגרפי זה או לא.

 

בין מתווך לחברו

התנהלות אתית בין מתווך ללקוח הוא חשובה מאין כמותה, גם עבור עסקים מיטיבים לשני הצדדים וגם עבור תדמית המקצוע כולו. אך לא פחות חשובה מכך היא שמירה על אתיקה בין המתווכים השונים. כך למשל, מתווך אתי חייב לגלות מחויבות כלפי המשרד בו הוא עובד. זאת ועוד, למתווכים אסור לנסות לחבל בעסקאות של מתווכים אחרים או להכפיש אותם בפני לקוחות. בנוסף, כל קשר עסקי בין מתווכים שונים יעוגן בהסכם כתוב מראש תוך הסכמה של שני הצדדים על דמי התיווך.

 

אם יש ספק אין ספק

כלל מפתח באתיקה כללית הוא שאם יש ספק אז אין ספק. כלומר, אם עולה חשד שפעילות עלולה להיות לא תקינה או פוגענית כלפי אדם כלשהו אז הרי שמוטב להימנע ממנה לפני שנעשים בירורים מעמיקים בנושא. כלל זה תקף כמובן גם לגבי ענף התיווך, ולכן מתווכים הוגנים יפעלו כך שלקוחות וקולגות לא ירגישו שמץ של חשד להתנהלות מוסרית אפורה. בהתאם לכך, ובהתאם לדרישת החוק הישראלי, מתווך מקצועי חייב להחזיק ברישיון עבודה תקף מטעם משרד המשפטים. בנוסף, כל הסכם עסקי בין ללקוח או מתווך יהיה מתועד וחתום בכתב על מנת להימנע מאי הבנות ומפרצות כלשהן. התנהלות שקופה וגלויה מחייבת גם את משרדי התיווך הגדולים (משרדים אשר מפעילים מספר מתווכים באזור נתון). לכן על משרדי תיווך לפרסם גילוי נאות בקשר לעסקאות בהן הם לוקחים חלק.

כל מתווך או משרד תיווך שלא מקפיד על כללים אלו חורג מהיושרה המקצועית של ענף התיווך, ולכן כדאי להימנע מפעילות עסקית אתו.       

 

לחיצת יד

אולי יעניין אותך גם

עורך דין מקרקעין
נדל"ן
5 סיבות לפנות לעו"ד מקרקעין

עורכי דין המתמחים במקרקעין הפכו להיות חיוניים בעסקאות נדל"ן בישראל. בעלי נכסים רבים מוצאים את עצמם זקוקים לייעוץ משפטי בנושאי קרקעות, בנייה, מיסוי ועוד. במאמר

קרא עוד »
בחירת אדמה
נדל"ן
הכל על בחירת קרקע להשקעה

כולנו מחפשים אחר אפיקי ההשקעה המשתלמים והמניבים ביותר, כאשר אחד מתחומי ההשקעות הפופולאריים ביותר הוא תחום הנדל"ן. יחד עם זאת, השקעות בתחום הנדל"ן דורשות לא

קרא עוד »
פולוסה