חיפוש
חיפוש

לא רק בצה"ל – השפעותיו של סקביאס על העור

מה הדבר הראשון שקופץ לכם לראש כאשר אומרים לכם ״סקביאס״? צה״ל כמובן. בין אם שירתתם כלוחמים, תומכי לחימה או שביצעתם תפקיד עורפי אין ספק שבארצנו הקטנטונת שמיכת הצמר הצבאית, המוכרת כ״סקביאס״ הטילה את חותמה.  אולי תופתעו לדעת כי סקאביאס הנה בעצם מחלה עורית הנקראת ״גרדת״ והיא כפי ששיערתם לעצמכם, אינה נעימה כלל. 

 

מה היא הגרדת הזו?

סקביאס הנה מחלת עור מגרדת עד מאד אשר נגרמת בעקבות טפילים. הטפילים הללו מתחפרים בעורנו בעזרת הפיות והרגליים ויוצרים בו תעלות אשר בתוכן נקבותיהם יטילו את ביציהן מה שיגרור גירודים בגוף והתרבות של הטפילים כמובן.

 

איך נדבקים?

דרך ההדבקה השכיחה ביותר הנה מגע ישיר של עור בעור עם אדם נגוע. חשוב לדעת כי שימוש משותף במוצרים אישיים כגון – מגבות, שמיכות ומצעים עלול להעביר סקאביאס ועל כן עדיף לחלוק דברים כאלו רק עם אדם מוכר ובריא. שימו לב – גם לבעלי החיים יש גרדת אך סוג הטפיל שונה במקצת והדבקה מבעל חיים קלה יותר מהדבקה הנגרמת מאדם אחר.

 

איך אדע שאני סובל מגרדת?

ובכן, התסמינים ברורים; מי שיסבול מסקביאס יחוש כמובן גרד עז אשר מחריף בלילה ופריחה על גבי עורו. במידה ואכן מדובר בסקביאס אפשר אפילו לראות את התעלות אשר נחפרו בעור בעזרת זכוכית מגדלת. שימו לב – במידה ומעולם לא סבלתם מגרדת התסמינים עלולים להופיע אצלכם רק לאחר מספר שבועות ממועד ההדבקה.

 

היכן יופיעו סימני הגרדת בגופי?

סימני גרדת נפוצים במבוגרים יופיעו בעיקר באיזורים הבאים בגוף – יריכיים אחוריות, צידי השוקיים, סביב הטבור, עכוז, ברכיים, בית השחי, אמות הידיים, בין האצבעות ובקלפי הידיים. בקרב ילדים הגרדת תופיע בעיקר בראש ובכפות הידיים והרגליים. בדרך כלל איזורי החזה, הגב והבטן לא יהיו מעורבים.

 

יש גורמי סיכון לגרדת?

כמובן, במקומות בהם הצפיפות רבה כמו בצה״ל, בתי אבות, בתי סוהר ובתי חולים תתכן סבירות גבוהה יותר לסקביאס. בנוסף, אנשים הסובלים ממערכת חיסונים חלשה הנם בעלי סיכון גבוה יותר לגרדת כלומר, קשישים, חולים באיידס או בלוקמיה.

 

קחו נשימה

לפני שנכנסים להיסטריה חשוב לזכור כי סקביאס אינה מחלה מסוכנת, הדבר היחיד שעלול להפגע משמעותית הוא השינה שלכם וזאת מכיוון שבלילה הגרד מוגבר ועז יותר ועל כן קשה לישון. הטיפול אינו מסובך וכולל לרוב מריחה של משחה ייעודית על כל הגוף לפני השינה אשר נספגת במשך 8-14 שעות. המשחה מחסלת את הטפילים ועל כן אין להתרחץ במסגרת זמן הטיפול.

 

מה עושים עם המגבות והמצעים?

על מנת להפטר מהטפילים אשר נתפסו בבדים יש להכניס למכונת הכביסה ולאחר מכן לייבש במייבש. במידה ואין בדירתכם מייבש כביסה ניתן להכניס את הבדים הנגועים לשקית ולסגור אותה היטב למשך 3 ימים על מנת לחסל את הטפילים – ללא גוף האדם הם לא ישרדו.

 

אז מה היה לנו פה?

לסיכום, סקאביאס יגרור כמובן גירודים בגוף אשר לא יניחו לכם לישון ברציפות אך אל דאגה, לא מדובר במצב מסכן חיים וטיפול של משחה בודדת יעשה לכך סוף. חשוב להבהיר כי גם לאחר שהטפילים מתים יתכן והגרד ילווה אתכם מספר ימים נוספים, אל דאגה – גם זה חולף, התנחמו בעובדה כי זה מצביע על כך שמערכת החיסון שלכם תקינה. שמרו על עצמכם ורק בריאות!

גרדת על העור

אולי יעניין אותך גם

עֵסֶק
כללי
יש לך עסק? כך תייעל אותו

מאחורי כל עסק מצליח עומד מנהל שבוחן בתדירות גבוהה את דרכי ההתייעלות האפשריות שיובילו לשיפור ההתנהלות היום יומית. מדריך זה עולה לרשת, כדי לסייע בהליך

קרא עוד »
פולוסה