חיפוש
חיפוש

מהו הסדר מותנה ומתי מגיעים לסיטואציה הזו

הסדר מותנה זו אופציה שכל אדם בישראל צריך להכיר. ההסדר המותנה כפי שנרחיב בהמשך, מאפשר לעבור הליך פלילי חלופי ופשוט יותר. לכן, במקרה של עבירה פלילית, חשוב להבין כיצד ניתן להגיע לסיטואציה של הסדר מותנה ולהבין את תוכנו בצורה מיטבית.

 

מהו הסדר מותנה

בשנת 2013 נוספה האופציה של הליך חלופי פלילי שזהו הסדר מותנה. הסדר מותנה מאפשר לעבור הליך פלילי חלופי במקום ההליך הפלילי במסלול הרגיל שמתבצע בבית משפט לאחר שהפרקליטות מגישה כתב אישום.

 

הסדר מותנה מטרתו

מטרת ההסדר המותנה היתה לאפשר לחשודים בעבירות פחות חמורות לסיים את ההליך הפלילי מבלי הרשעה וללא הכתם שמגיע יחד עם הרשעה בדרך כלל. המטרה המערכתית של ההסדר המותנה היא להפחית את העומס בבתי המשפט, עומס שכיום הוא עצום בממדיו.

 

התנאים להסדר מותנה

להסדר מותנה יש מספר תנאים מצטברים שהם בעצם שער הכניסה להליך חלופי זה:

  • לחשוד אין הרשעות פליליות בחמש השנים שבטרם ההסדר ואין נגדו כרגע חקירות או משפטים קיימים שאינם בהקשר לעבירה נושא ההסדר המותנה.
  • לא נערך הסדר מותנה עם החשוד בחמש השנים שלפני ביצוע העבירה נושא ההסדר. כלומר, אם כבר היה לחשוד הסדר מותנה לא יתקבל עוד אחד
  • החשוד הינו בגיר – גילו מעל גיל 18.
  • לדעתו של התובע קיימות מספיק ראיות על מנת להגיש כתב אישום בגין העבירה נושא ההסדר.
  • מדובר בעבירות מסוג חטא או עוון (עבירות שהעונש המרבי שקבוע לצדן בחוק העונשין הינו פחות משלוש שנות מאסר) או עבירות אחרות שמצוינות בתוספת השישית לחוק (אלו עבירות שנחשבות קלות יחסית לאחרות בחוק).
  • לדעת התביעה העונש הראוי בגין העבירה נושא ההסדר אינו כולל מאסר בפועל או עבודות שירות

כלומר, רק כשמתקיימים כל התנאים האלו ניתן להגיע לסיטואציה של הסדר מותנה שתאפשר את ההליך הקצר ויציאה מבלי כתם של עבירה פלילית.

 

חומרת העבירות והשפעתן על הסדר מותנה

כשהעבירות חמורות האפשרות להסדר מותנה לא קיימת גם אם זו עבירה ראשונה. כך לדוגמה, בעבירות של אלימות במשפחה בשל חומרת העבירה בית המשפט לא יאפשר זאת. לכן, בעבירות אלו חשוב להתייעץ עם עורך דין אלימות במשפחה שאולי לא יצליח בהכרח להשיג הסדר מותנה אך אם הוא עורך דין טוב הוא יוכל להשיג הסדר טיעון עם צו הרחקה ללא מאסר בפועל.

לסיכום, ההסדר המותנה שעוזר לנאשמים בעבירות קלות מבלי כתם של עבירה פלילית ובמקביל עוזר לווסת את העומס על מערכת המשפט הוא הסדר אופטימלי. במקרה של עבירה, כדאי מאד להתייעץ עם עורך דין שמבין בדבר ויעזור לכם לקבל הסדר מותנה. להסדר מותנה תנאים מצטברים ולכן תוכלו לקבלו רק אם תעמדו בתנאים אותם קבע המחוקק.

מאזניים

 

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה