חיפוש
חיפוש

מה בודקים במיפוי קרנית?

קיבלתם הפניה למיפוי קרנית ואתם לא מבינים מה זה אומר?

עברתם בדיקה כזו אך אתם לא בטוחים לגבי אמינות התוצאות?

מיפוי קרנית היא בדיקה פשוטה שיכולה לזהות סוגים שונים של בעיות בקרנית.

אילו שיטות קיימות למיפוי קרנית ומה ניתן לגלות בבדיקה כזו?

על כך בכתבה הבאה.

 

מיפוי קרנית – למה צריך את זה בכלל?

הקרנית היא איבר בקצה העין אשר מכסה את הקשתית והאישון ובעצם מהווה את החלק המרכזי ביותר במיקוד קרני האור הנכנסות לתוך העין. בכך, הקרנית היא בעצם איבר קריטי במיוחד לקביעת טיב הראייה ומשפיעה על מיקוד הראייה ועל בהירותה. ישנם שני אלמנטים קריטיים בקרנית שפגיעה בהם תוביל לפגיעה בראייה – שקיפות הקרנית וצורתה. על כן, מחלות כמו קטרקט הגורמות לעכירות בקרנית מובילות בסופו של דבר למצב של עיוורון. מיפוי קרנית מאפשר לזהות שינויים מזעריים בצורת הקרנית ובכך לגלות הפרעות שונות בראייה. המיפוי יכול לזהות מחלות שונות כמו קרטוקונוס, אשר גורמת לעיוות הקרנית ולפגיעה בראייה. מדובר במחלה שלא ניתן למנוע מראש, אך אפשר לטפל בה באמצעות התאמת עדשות סקלרליות מיוחדות. לפרטים נוספים – https://www.optica-carmit.co.il. בנוסף, מיפוי קרנית משמש לבדיקות לאחר ניתוחים בעין כמו השתלת קרנית או לפני ואחרי ניתוחים להסרת משקפיים.

 

 

איך מתבצע מיפוי קרנית ומהן השיטות השונות?

כיום קיימות שלוש שיטות עיקריות לביצוע של מיפוי קרנית. השיטה הראשונה והוותיקה ביותר היא Placido topography – פלאסידו טופוגרפי. מדובר בהקרנה של טבעות שחור ולבן על גבי קרנית העין. בצורה זו, אם מזוהות סטיות או הפרעות שונות בצורה ובעובי של הטבעות, ניתן להניח שקיים עיוות בצורת הקרנית במקום בו מתקיימת הסטייה.

שיטה נוספת נקראת Slit topography – סליט טופוגרפי. בשיטה זו משתמשים בשתי קרני אור המוקרנות אל שני צידי הקרנית. מכשיר וידאו קולט את החזרי הקרניים ובכך מאפשר ליצור מיפוי של הקרנית. בניגוד לשיטה הראשונה, השימוש בקרניים מאפשר לווידאו לקלוט הן את שטח הקרנית הקדמי והן את האחורי ובכך לייצר תמונה מדויקת יותר.

השיטה האחרונה והמתקדמת ביותר היא שיטה הנקראית Scheimpflug topography, או פנטאקאם. בשיטה זו נעשה שימוש במצלמות מיוחדות המצלמות תמונות רבות של פני העין. חיבור דיגיטלי מתקדם של כל הצילומים האלו מאפשר ליצור מיפוי מדויק במיוחד של שני צדדי הקרנית וכן של עדשת העין. בנוסף, באמצעות פנטאקאם ניתן גם למדוד את עובי הקרנית.

 

מה עוד חשוב לדעת לפני פניה למיפוי קרנית?

בניגוד לבדיקות עיניים אחרות הדורשות פרוצדורות לא נעימות כמו הרחבת אישונים, במקרה של מיפוי קרנית מדובר בבדיקה יחסית קלה, לא חודרנית ולא כואבת. אין צורך בהכנות מיוחדות לפני הבדיקה, וכן לאחריה לא נחוות תופעות לוואי שונות כמו טשטוש ראייה, ולכן אין צורך להגיע לבדיקה יחד עם מלווה וניתן אף לנהוג ללא בעיה לאחר הבדיקה.

 

בדיקה רפואית

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה