חיפוש
חיפוש

מה הקשר בין בריאות הגוף ובריאות הנפש?

הקשר שבין בריאות נפש האדם לבין בריאות הגוף הפיזי שלו נותרת כשאלה לא פתורה בעולם המדע ולכן קשה לקבוע מסקנה חד משמעית על ההשפעה בין השניים. אמנם בעולם האמונות השונות הקשר הזה מקבל נפח מרכזי ומהווה בסיס לטיפול בנפש תוך טיפול בפיזי וכן להפך.

ובכן, אין ספק שרובנו יכולים להזדהות עם התחושה שכאשר אנחנו מקיימים אורח חיים בריא ונכון לנו גם הנפש שלנו שמחה וכן ההפך, אז עולה השאלה, מה עומד מאחורי הקשר הזה? ובעיקר, מה אנחנו למדים ומסיקים מהצורך לשמור על גוף בריא בנפש בריאה ?

 

מהן תופעות פסיכוסומטיות?

תופעות פסיכוסומטיות הן למעשה ההגדרה למחלות ומחושים פיזיים שנובעים ממצוקות או קשיים נפשיים שונים. תחום זה הינו לחלוטין לא מבוסס לגמרי על ידי המדע אך מהווה אגף מורחב ובעל משמעות ביחס של רופאים למחלות שונות.

בשנים האחרונות מתפתחות גישות רפואיות רבות אשר דורשות בדיקה מקיפה של המצב הריגשי של המטופל ביחס לחייו ובהקשר למחלתו תוך הטיפול בסימפטומים.

בשיטה זו, לא פעם נחשפות השפעות רבות של קשיים ואירועים קשים שמתחוללים בחייו של מטופל שמשפיעים על הופעת מחושים קשים עד מאוד. במצבים כאלה יכולים להגיע עד להופעת שיתוק איבר מסוים בלי מציאת חוסר תפקוד אמיתי של אף חלק בגוף.

דוגמה מוכרת לתופעה זו היא גם "אפקט הפלצבו" – מתן לאדם תרופה ללא כל חומרים משפיעים בתוכה, במחשבה שהוא מקבל תרופה אמיתית וזאת בכדי לראות האם ההשפעות על שיפור או ירידה במצבו הבריאותי מושפעות מתפיסה פסיכולוגית. לא פעם הוכח באפקט זה שההשפעה במצבו הבריאות של המטופל עולה על אף שלא קיבל תרופה אמיתית.

 

רפואה מונעת

השפעה חיובית נובעת מההבנה ששלמות הגוף מושפעת מהמצב הנפשי היא היכולת לפתח מערך של רפואה מנועה המבוסס על טיב מצב נפשו של האדם. בתפיסה זו מוכיחים כיצד השקעה רבה בטיפוח מצב חיים נוח וממלא משמעות לאדם כמו גם השקעה בפנאי, תרבות וכדומה ישפרו פלאים גם את מצבו הבריאות.

כמו כן גם לצד השני, אם תתקיים השקעה בהסברה רבה על בריאות, פיתוח טכנולוגיות של מינון מרכיבים מזיקים במזון עלולים לעלות את תחושת רמת החיים אצל האדם.

 

נפש בריאה בגוף בריא

על אף שבתפיסתנו רק במיסטיקה המערבית מאמינים שנפש בריאה קשורה בגוף בריא, וברפואה הסינית יקבעו שאפילו מחלות כמו סרטן נובעות ממשברים בחיים, נראה שגם עולם הרפואה מתקדם למקום כזה.

אין רופא היום שלא ינעץ הקשרים בין מצב נפשו ורוחו של אדם למצבו הרפואי כמו גם השפעה קריטית של אירועים מחוננים בחיים על מצבו הבריאות של אדם. מתוך הנחה זו, אין ספק שיש להשקיע הרבה מחשבה באיך מומלץ לגשת לקשיים פיזיים שאנחנו נתקלים בהם בחיים ולחפש את ההקשר. לקבלת עוד מידע – https://rosh-bari.co.il.

אילוסטרציה של גוף בריא עם נפש בריאה

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה