חיפוש
חיפוש

מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע באזור הבטן או באזור המפשעה.

 

מה גורם להיווצרות של בקע?

יש מספר גורמים מרכזיים שגורמים להיווצרות של בקע. הגורם הראשון הוא לחץ בטני מוגבר, שיכול להיגרם כתוצאה ממצבים שונים כמו השמנת יתר, שיעול כרוני, הרמת משאות כבדים או הריון. גורם נוסף הוא חולשה של דופן שרירי הבטן. גם כאן יש סיבות שונות לחולשה כזו: היא יכולה להיות מולדת או להתהוות כתוצאה מחתכים כירורגיים, כתוצאה מגיל מבוגר או בשל גורמים גנטיים. לצערנו, גם מחלות כרוניות כמו סוכרת ואסתמה עלולות להחליש את דופן שרירי הבטן ולהוות גורם סיכון לבקע וכך גם השמנת יתר והגעה לגיל השלישי.

לחץ בטן

 

מה הם תסמיני הבקע וכיצד מאבחנים?

התסמין הברור ביותר של קיום בקע הוא בליטה לא רגילה בבטן, במפשעה או באזורים אחרים בגוף. למשל, במצב של בקע סרעפתי חלק מהקיבה או מהמעי נדחקים דרך פתח הסרעפת אל חלל בית החזה. לרוב הבליטה או הגוש יגרמו לתחושת לחץ ומתיחה באזור הבליטה וגם לכאב או אי נוחות באזור, בעיקר תוך כדי תנועה ובשעת מאמץ. במקרים נדירים המצב יגרום להופעתם של תסמינים נוספים כמו בחילות והקאות.

אבחון בקע הוא תהליך שכולל בדיקה פיזית על ידי רופא שמסתכל על אזור הבליטה ובודק אותה גם במגע. לאחר אבחון מצב של בקע, ככל הנראה שתידרש בדיקת הדמיה כדי לקבוע את חומרת המצב. בדיקת הדמיה תתקיים גם במקרים בהם הבדיקה הגופנית לא העלתה ממצא ברור.

 

אפשרויות הטיפול השונות בבקע

אפשרויות הטיפול בבקע הן ספקטרום רחב מאוד, שמתחיל בחוסר טיפול ומסתיים בהליך כירורגי. כמובן שאפשרות הטיפול נקבעת על פי החלטת הרופאים, שמצב החולה וחומרת הבקע משפיעים עליה. בדרך כלל הטיפול השמרני יהיה השלב הטיפולי הראשון והוא כולל מעקב רפואי, טיפול בסימפטומים כמו כאב ובהמלצות לשיפור אורח החיים כמו ירידה במשקל והימנעות ממאמץ פיזי. במקרים חמורים יותר או כאלה שאינם מגיבים היטב לטיפול שמרני, נדרש לעתים הליך ניתוחי, שמתקיים בדרך כלל כניתוח לפרוסקופי, זעיר פולשני.

תסמיני בקע

 

המלצות למניעת היווצרות של בקע

לא ניתן להימנע לחלוטין ממצב שבו נגרם בקע, המכונה גם הרניה, פקע או קילה, אבל בחירה באורח חיים בריא תסייע לכם לשמור על הגוף מפני כאב ומצבים רפואיים כמו בקע:

  • טיפול בגורמים ללחץ בטני מוגבר, אם קיים.
  • הקפדה על טווח תנועה נכון ובריא, בעיקר בעת פעילות מאומצת.
  • שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון.

 

 

לסיכום

למרות שבקע הוא מצב רפואי נפוץ, חשוב מאוד לטפל בו בהקדם האפשרי, גם משום שהוא עלול להחמיר עם הזמן ללא טיפול, וגם משום שהוא גורם לאי נוחות משמעותית ובדרך כלל גם לכאב רב.

אבחון בקע

אולי יעניין אותך גם

פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה