חיפוש
חיפוש

מה זה דיגום מים?

דיגום מים הוא תהליך בו נלקחת דגימה ממקור מים, בכדי לבחון את איכות המים. הבדיקה נערכת באופן תקופתי באמצעות ניטור מדדים המאפשרים לאפיין את מרכיבי המים, להבטיח את איכותם התברואית, לעקוב אחר מגמות ושינויים ולאתר בעיות הקשורות באיכות המים.
מים הם חומר המאפשר דיפוזיה מלאה של חומרים כימיים וזיהומיים, כך שבמידה ויש זיהום במים, הוא יתפשט באופן שווה במאגר. לפיכך, ניתן לדגום את איכות המים בכל הבריכה או מקור המים באמצעות דגימה של מבחנה אחת של עשרות מ"ל ואיכות המים באותה דגימה תעניק תמונה מדויקת של איכות המים במאגר כולו. דיגום מים הינו שלב ראשון ומרכזי בבדיקת איכות מי השתייה.

 

פיקוח על דיגום מים

הפרוצדורה של דיגום מים מתבצעת על פי כללים קפדניים, הנקבעים על ידי משרד הבריאות בכדי להבטיח את בריאות הציבור. ישנם כללים הנכונים לכל פעולות הדיגום וכללים הנכונים לפעולות דיגום ספציפיות. הכללים נוגעים לנושאים כמו שעת לקיחת הדגימה, תדירות דיגום המים, נפח הדגימה ביחס למאגר המים, המיקום שממנו נלקחת הדגימה וכללים נוספים בנוגע לדיגום חוזר וחשד לטעות או זיהום.

 

מי רשאי לבצע דיגום מים?

נטילת דגימת מים מתבצעת על -ידי דוגם שהוסמך על-ידי משרד הבריאות, תוך הקפדה על עקרונות הדיגום של משרד הבריאות, מפני שמדובר בנושא בעל חשיבות גבוהה לבריאות הציבור.

 

סוגי בדיקות

משרד הבריאות מחלק את מקורות המים לכמה סוגים של מאגרים שיש לבצע בהם דיגום: מי שתייה, מי נופש( בריכות שחייה, מי ים, נחלים ועוד) ומי ביוב וקולחין.
בכל מאגר נעשות בדיקות שונות בהתאם לשימוש הנעשה במים:

בדיקות בקטריאליות

משמשות לאיתור חיידקים ומזיקים שונים במי שתייה.

 

בדיקות כימיות

מתבצעות בעת דיגום מי שתייה ותפקידן לוודא שהמים אינם מכילים חומרים כימיים מסוכנים שמקורם במפעלים או פסולת כימית אחרת.

 

דיגום מים בבריכות שחייה

המים אינם מיודעים לשתייה, אך הם עלולים להעביר מחלות. הבדיקה מתמקדת בכמות הכלור, רמת העכירות של המים ורמת החומציות שלהם.

 

דיגום מים בנחלים, אגמים ומי ים

מאחר והמתרחצים עלולים להיות חשופים לסכנת זיהום דרך העור או מים שחודרים לפה, חשוב לבדוק את רמת הזיהום והעכירות של המים.

 

בדיקת ליגיונלה

ליגיונלה הוא חיידק שנמצא במקורות מים עומדים ומועבר דרך מערכת הנשימה, במקרה שניתזים מים לתוך האף או הפה, או כאשר מים מזוהמים נמצאים בשימוש של מערכת מיזוג.

 

לסיכום, ניתן לראות שדיגום מים הוא תחום חשוב ומרכזי בתחום ההדברות שיכול להציל חיים. לכן במקרה של חשש לקיומו של זיהום במים או שחלה עליכם חובה מקצועית או חוקית לבצע את הדיגום, וודאו כי איש המקצוע הוא אדם מוסמך המתמחה בתחום של דיגום מים והבטיח לעצמכם שקט נפשי  לגבי בטיחות השימוש במים.

 

מים

אולי יעניין אותך גם

סלסלת פירות
ניקיון
איך לשמור על סדר במטבח?

המטבח זה הלב של הבית. רוב הזמן אנחנו מבלים בו במיוחד כשאנחנו רעבים, ולכן חשוב שהוא יהיה נקי, מסודר ומאיר עיניים, שיהיה לנו כיף וחוויתי

קרא עוד »
פולוסה