חיפוש
חיפוש

מה שונה בין מודעת אבל אחת לשנייה?

מודעת אבל – מינימום שוני, מקסימום אחידות

המאפיין הבולט ביותר של מודעות האבל הוא האחידות הגבוהה. הן הניסוח והן העיצוב כמע ואינם שונים זה מזה. נכון, יש מי שיכתבו "בצער רב וביגון קודר" ואחרים יבחרו "בצער רב ובכאב לב", אבל בינינו – מדובר בעצם באותו דבר. מצטערים. גם הפונט האחיד משותף כמעט לכל מודעות האבל בארץ. ויש בכך אמירה: המינימליזם בעיצוב, הניסוח השמרני, האחידות בפונט – כל אלו משדרים את המסר: המוות גדול מאתנו. אין לנו איך להביע את צער הפרידה וסיומם של החיים. בנוסף, יש בכך הקלה עבור האבלים שלא ממש פנויים להתעסק כרגע בבחירת סגנונות עיצוב וניסוחים מדוקדקים.

 

מודעת אבל שגרתית – מה בכל זאת שונה?

ולמרות זאת, יש דברים שמשתנים בין מודעה לרעותה. הדבר הבולט ביותר הוא הפרטים, שנוגעים לנפטר, ללוויה ולשבעה. פרטי הנפטר כוללים את שמו, ולרוב את תוארו (תא"ל, רב, ד"ר) ואת גילו. בנוסף, גם המשמעות שלו לאבלים מפורטת – אבי, אחינו, סבינו או חברנו. הדבר השני הוא תארים שמוסיפים לנפטר. לרוב מקובל להוסיף מילים טובות, המספרות על עיסוקו של הנפטר, הדברים הטובים שנהג לעשות ותרומתו לסביבה.

יש הנוהגים לציין גם את ההקשר הכללי של סיבת המוות, כמו – נלחם במחלה ממאירה, נפל בפעולה עוינת וכו'. הפרטים הנוגעים ללוויה כוללים את שעת הלוויה, המקום ממנו היא יוצאת ושם בית העלמין אליו היא מגיעה. לגבי השבעה מצוינים שמות האבלים והכתובת בה יושבים שבעה (בית הנפטר / בית אחד מילדיו וכו').

 

מודעות אבל שונות

עד כאן, כשמדובר במודעות אבל סטנדרטיות. אבל יש גם מודעות אבל שונות, נתייחס לכמה מהן:

  • מודעת אבל חרדית – מודעת האבל החרדית היא שונה מאוד. הניסוח בה מעט פיוטי וכולל כינויים ודימויים רבים: "המומים ושבורים עד דכדוכה של נפש, הרינו לבשר בזאת על פטירתו/ה של…" בנוסף לכל נפטר/ת מתווספים כינויי כבוד כמו "הרב" או "מרת" וכו'. מילות הספד על הנפטר/ת מתווספות גם הן "איש החסד רב המלאכה אשר עסק בצרכי ציבור באמונה"… לא חוסכים בגוזמאות.

וכל אלו כאין וכאפס לעומת מודעות האבל על רבנים ואדמו"רים. שם מדובר ב"אוי לה לספינה שאבד קברניטה" וגם "נשבה ארון האלוקים" וכו'.

  • מודעת אבל של צה"ל

מודעות האבל של צה"ל מעוצבות בצורת מלבן צר וארוך. במודעה מודיע צה"ל על פטירת החייל תוך ציון דרגתו הצבאית. הלוויה ממוקמת

לוֹחֶם

אולי יעניין אותך גם

עֵסֶק
כללי
יש לך עסק? כך תייעל אותו

מאחורי כל עסק מצליח עומד מנהל שבוחן בתדירות גבוהה את דרכי ההתייעלות האפשריות שיובילו לשיפור ההתנהלות היום יומית. מדריך זה עולה לרשת, כדי לסייע בהליך

קרא עוד »
פולוסה