חיפוש
חיפוש

מודיעין עסקי – איסוף מידע עסקי על אנשים ועסקים

איסוף מידע עסקי ומטרותיו השונות

מודיעין עסקי הוא איסוף של מידע ופיענוח של מידע על שוק עסקים ספציפי או על בעלי עסקים העוסקים בתחום מסוים. איסוף מידע מסוג זה עשוי להתבטא באיסוף מידע על מוצרים, איסוף מידע על אנשי עסקים שונים, איסוף מידע על תהליכים עסקיים אצל עסקים מתחרים, תרגום של המידע והנתונים שנמצאו, ניתוח בשוק והמידע שנמצא ועוד. איסוף נתונים עסקיים מסוג זה, לרוב נעשה למטרת קבלת החלטות הקשורות בעסק מזמין השירות. האג'נדה העיקרית בתחום של מודיעין עסקי היא הכוונת הפעילות העסקית של הארגון בהתאם לממצאים לאחר ניתוח מעמיק שלהם. איסוף מידע עסקי על אנשים ועסקים, עיבוד נכון של מידע זה וניתוח מעמיק שלו, כל אלה הם בעלי חשיבות רבה והשפעה גדולה על הצלחה של עסק  או ארגון או על כישלונו. מידע עסקי מהווה יתרון תחרותי גדול. ברגע שארגון כלשהו פועל כך באופן עקבי ומלקט מידע עסקי על אנשים ועסקים באופן שיטתי, קיימת ביכולתו להפוך את המידע שאסף למידע ארגוני. כשהמידע הזה נקלט במערכת כמידע ארגוני, או במילים אחרות, כמידע שנמצא בנתוני החברה, ניתן להתאימו לצרכים של החברה, למטרות של החברה וליעדים שלה.

הדרכים השונות לאיסוף מידע עסקי

כדי לאסוף מידע עסקי, ראשית יש צורך באיסוף נתונים ופרסומים פומביים שהעסק עליו נבקש ללקט את המידע מפרסם, או שפורסמו עליו (כולל איתור קמפיינים לגיוס עובדים, הודעות שיצאו לעיתונות, או לבורסה וכו'). בנוסף, יש צורך באיתור קהל היעד של בית העסק המתחרה. בגדול, איסוף מידע עסקי טומן בתוכו איסוף וניתוח של כל מה שאי פעם יצא מהחברה המתחרה לפומבי, כל פעולה שהיא עשתה שניתן לדעת עליה, כל שיוך או החלטה לגבי התחום וכל דבר שזמין ושאפשרי למצוא באמצעות שיטות חיפוש ובדיקה ולגיטימיות.

הנדסה הפוכה והקשר שלה לאיסוף מידע עסקי

שיטה נוספת לאיסוף מידע עסקי נקראת הנדסה הפוכה, או במונח שמשתמשים בו בעולם התעשייתי reverse engineering  . בשיטה זו בעצם, לוקחים את המוצר המוגמר של בית העסק המתחרה ומפרקים אותו לגורמים, במטרה להבין אותו על כל חלקיו ומרכיביו הבסיסיים והמורכבים. באמצעות ההנדסה ההפוכה יכול הארגון לעמוד על הלוגיקה הפנימית של מוצר מתחרה כלשהו וזה מאפשר לארגון גישה מסוימת לקניין הרוחני של אותה חברה מתחרה. היתרונות בשיטה זו, היא התחקות אחרי יצירה של מישהו/חברה ושימוש בחשיבה היוצרת של אלה למטרת מינוף הארגון. יש יתרון רב בלראות את הלוגיקה שמאחורי דברים שהמתחרה שלך יצר ובלראות את היישום של דברים אלה. שכן, זה עשוי לאפשר יצירת מוצר מתחרה יותר טוב או לחילופין מציאת פגמים במוצר מתחרה וניצול מידע כזה נגד החברה המתחרה. ברגע שמבינים איך עובד מנגנון מסוים ניתן לנצל זאת לטובת הארגון בדרכים שונות כמו לעוות דברים בהתנהגות המוצר, לגרום נזק למתחרים ועוד.

איסוף מידע עסקי על אנשים ועסקים – האם לגיטימי?

מודיעין עסקי מאפשר השגת מידע עסקי עדכני ומדויק בתחומים שונים שיכולים לסייע לפעילות העסקית של החברה האוספת את המידע. למשל, הבנה של המתחרים הפוטנציאלים, ניתוח מפת האיומים העסקית, מציאת שווקים חדשים ואופציות עסקיות חדשות, הבנה של התנהלות של המתחרים בתחום, ליקוט ידע מועיל  על קבלת החלטות של המתחרים, הכרות עם האסטרטגיות השיווקיות של המתחרים ועוד. יש לציין כי לצד האמצעים הלגיטימיים לאיסוף מידע עסקי שצוינו במאמר זה, ישנם גם אמצעים פחות לגיטימיים אשר עלולים להוות עבירה פלילית.

אולי יעניין אותך גם

פולוסה