חיפוש
חיפוש

מתי חשוב לעשות תביעה קטנה – והאם חובה ליווי של עו"ד

מהי תביעה קטנה? איך יודעים אם צריך להגיש אותה ואיך מגישים אותה? התשובה לשאלות אלו ועוד רבות אחרות במדריך הבא שיפרט לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על תביעות קטנות.

תביעה קטנה היא תביעה שניתן להגיש להחלפה או תיקונו של מוצר או ביטול עסקה. בית המשפט לתביעות קטנות נוסד בשביל להקל על הציבור להגשת תביעה כספית בדרך הפשוטה והקצרה ביותר. תהליך הגשת התביעה הינו תהליך פשוט וקצר יחסית ביחס לתהליך של תביעה רגילה. בתהליך זה, אדם המעוניין בכך מבקש תביעה עד לסכום המוגבל עד 34,600 ₪.

 

איך מגישים?

ראשית, מי שרשאי להגיש תביעה קטנה הוא אדם בודד או קבוצה של אנשים, מעל גיל 18, עד הסכום המצוין לעיל. חשוב לציין כי חברה בע"מ לא זכאית להגיש תביעה קטנה לעומת עוסק פטור או מורשה שזכאים לכך. כל מי שזכאי להגיש תביעה קטנה, רשאי להגיש עד 5 תביעות מידי שנה קלנדרית. על פי חוק, תהליך זה נעשה באופן עצמאי, ללא ייצוג או ליווי על ידי עורך דין. במקרים אחדים, ניתן לקבל ייצוג על ידי אדם אחר, בתנאי שהאדם האחר עושה זאת ללא תמורה כספית ושבית המשפט אישר את הבקשה שהוגשה מראש יחד עם המסמכים הרלוונטיים. עם זאת, כיום, ישנם כלים ידידותיים אשר באמצעות אפשר להגיש תביעה קטנה בקלות ובמהירות. שירותים אלו מוצעים בדרך כלל באופן טלפוני או באינטרנט כגון גו סולו ועוד. ישנו סכום סמלי שדרוש לשלם לממשלה בעת תביעה קטנה והוא נקבע לפי גובה סכום התביעה. בתביעה של עד 5000 ₪ יש לשלם אגרה של 50 ₪ ואילו בתביעה מסכום גבוה יותר נדרש לשלם 1% מסכום התביעה. התשלום מתבצע באמצעות כרטיס אשראי בבית המשפט או בבנק הדואר במזומן.

 

מתי חשוב לעשות תביעה קטנה?

כפי שהוזכר לעיל, ניתן להגיש תביעה קטנה לצורך החלפתו או תיקונו של מוצר או לצורך קבלת החזר כספי על עסקה עד לסכום מסוים. ניתן לסכם שתביעה קטנה עוסקת בדרך כלל במתן שירות או צרכנות, אבל בנוסף לאלו ישנן תביעות קטנות אשר עוסקות בלשון הרע ואפליה או תביעות נזקין. מקרים בהם כדאי ורצוי מאוד להגיש תביעה קטנה הינם מקרים של תאונת דרכים והפרת חוזה. במילים אחרות, מחלוקת כלכלית שאיננה נפתרת במישור הבינאישי ואיננה עולה על הסכום המוגבל בתקנות בית המשפט, היא עילה להגשת תביעה קטנה.

לסיכום, תביעה קטנה הינו תהליך שנועד בכדי להקל על הציבור הישראלי בפתרון קונפליקטים זעירים יחסית. היתרון המשמעותי בתהליך זה הוא שאינו מצריך עיסוק בירוקרטי ומייגע כמו בתביעה רגילה שמצריכה העסקת בעלי מקצוע, הנפקת טפסים רבים, השקעת הון אישי ובעיקר בזבוז המשאבים החשובים ביותר שיש לנו – זמן ואנרגיה.

מאזניים

 

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה