חיפוש
חיפוש

ניתוח החלפת מפרק ירך: איך עושים את זה?

מפרקי הגוף הם חלקים מאוד חשובים אך גם עדינים ביותר בגופנו. פגיעה במפרק מסוים יכולה להוביל לפגיעה בשגרת החיים, נזקים נלווים ואף חיים שלמים עם תחושות כאב ואי נוחות שונות. בעקבות כך, חשוב ללמוד לשמור על המפרקים השונים ולדעת איך לטפל במפרק נוקשה או פגום.

מפרק הירך הוא חלק חשוב מאוד בגוף, מפרק המחבר בין הירך עצמה אל האגן. דברים שונים כמו מחלות ופגיעות חיצוניות יכולים להוביל לפגיעות קשות במפרק זה, חלקן אף ידרשו ניתוח להחלפת מפרק הירך לתיקון המצב. אז מה זה הניתוח, מתי הוא נדרש והאם ניתן לבצע דברים נוספים?

 

סיבות לצורך בניתוח החלפת מפרק ירך

נתחיל בכך שפגיעה במפרק הירך היא אינה פגיעה שלא מרגישים – לרוב תגיע עם כאבים שונים, תחושות של חוסר נוחות, נוקשות של הרגליים ופגיעה ביכולת התזוזה החופשית. ישנן סיבות שונות שיכולות להוביל למצב כזה, חלקן יובילו לפגיעה בסחוס – חלק משמעותי ביצירת הסימפטומים השונים ובפגיעה משמעותית במפרק.

במקרים של פגיעות נקודתיות, כאבים חולפים, נזקי ספורט ודברים נוספים ניתן לבצע טיפולים שונים לפני פנייה לניתוח – פיזיותרפיה ותרגול ספורט מודרך לחיזוק ושיקום המפרק. ניתן להיעזר בתומכים חיצוניים ואפילו לבצע שינויי תזונה לעזר. סיבות אחרות לסימפטומים – בדרך כלל מחלות ניווניות שונות, פגיעות קשות ומחלות נוספות – אלה יכולות להוביל לביצוע ניתוח. למידע נוסף בנושא ניתן לפנות אל פרופ' רונן דבי.

 

מי צריך ניתוח החלפת מפרק ירך?

כפי שנאמר קודם, לרוב הזקוקים לניתוח החלפת ירך יהיו בעלי נזקים קשים ללא יכולת שיקום של המפרק. הגורמים למצב כזה יכולים להיות מחלות ניווניות שונות, מחלות נוספות שגורמות לפגיעה עמוקה בירך ועוד. למרות שניתן לבצע טיפולים וניסיונות שיקום מקדימים, המון פעמים במצבים קשים מומלץ ביצוע של הניתוח.

 

מה ניתוח החלפת מפרק ירך כולל?

יש כמה סוגים של ניתוחים להחלפת מפרק ירך, כאשר אחד מהם – בעל אחוזי הצלחה של 95 אחוזים – נקרא 'החלפת מפרק ירך בגישה קדמית'. בניתוח זה – ניתוח המיועד בעיקר לחולים במחלת ניוון שרירים מסויימת, מחלה שמתייחסת המון לפגיעה בסחוס – משוייפים חלקי הירך הפגומים במפרק, ובמקומם ממוקמים שתלים מתכתיים.

בנוסף, חומר פלסטי מסויים נכנס בין השלדים לשמירה על מבנה מפרק תקין. הניתוח אינו כולל חיתוך של שרירים, לכן השיקום של רוב המנותחים מהיר יחסית ונוח יותר ממצבים אחרים. הניתוח וצורות הטיפול מאפשרות למטופלים לחזור לעמוד על רגליהם מעט זמן לאחר הניתוח.

 

לסיכום…

מפרק הירך הוא חלק חיוני וחשוב לתפקוד בסיסי ויום יומי. לא כל מקרה של כאבים שונים באזור או חוסר ניידות חייב להגיע למצב של ניתוח, אבל בכל מצב מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה. במידה ומגיעים לניתוח, ישנם שלל ניתוחי החלפת מפרק ירך שונים, לרובם אחוזי הצלחה מאוד גבוהים, ואם מותאמים נכון – ניתן לבצע ניתוח טוב ולהתאושש במהירות.

, ניתוח

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה