חיפוש
חיפוש

סוד הקסם: אבן שמוט 

שאלתם את עצמכם למה הפיצה בפיצרייה תמיד טעימה יותר מזו שהכנו בבית?

אנו נוטים לחשוב שההבדל טמון בחומרים משמרים ומוצרים תעשייתיים בהם פיצריות לרוב ישתמשו, אך זו לא התשובה.

בשביל להפוך את הפיצה או המאפה הביתי לבעלי מרקם קריספי ואוורירי הזהה לאלו שאנו אוכלים בפיצריה ובמאפיות, כל שעלינו לעשות הוא להשתמש באבן שמוט.

מהי אבן שמוט ואיך משתמשים אתם שואלים? מיד נענה על הכל. 

 

השאלה המתבקשת – מה זה?

אבן שמוט היא למעשה אבן לא טבעית, אלא אבן מלאכותית, מעשה אדם. האבן מורכבת מצורן, אלומניה, ברזל וחומרים נוספים. חומרים אלו נותנים לאבן תכונה מיוחדת –  הגעה לטמפרטורות גבוהות במהירות. כאשר האבן חמה היא יכולה אף  להגיע ל – 300 מעלות, דבר אשר מקצר משמעותית את זמן האפיה הרגיל. השימוש באבן נעשה בהוספה שלה לתנור יחד עם דברי המאפה והתפקידים שלה הם שמירה על החום בתנור, יצירת תפיחה גבוהה בתנור לאור חלוקת החום, וכן יצירת פריכות למאפה. אבן השמוט בעבר הייתה נחלתן של פיצריות, מאפיות ומסעדות בלבד והשימוש בה היה נעשה בטאבון, אך לאחרונה החלו לייצר אבן שמוט המתאימה לשימוש ביתי.

 

יש לנו אבן, איך משתמשים?

על אף שמה היחודי של אבן השמוט שאינו ברור ולא מרמז על תפקידה, הכנת המאפים על אבן השמוט פשוטה ביותר וכמעט זהה לאפיה הרגילה בתנור. הכלל החשוב ביותר הוא הכנסת האבן לתנור על רשת או בתחתית התנור טרם הדלקתו בכדי לאפשר לאבן להתחמם בהדרגה יחד עם עליית החום של התנור. את אותו הדבר יש לבצע גם בסיום השימוש, כלומר לאפשר לאבן השמוט להתקרר בתוך התנור. לאחר החימום, בהכנסת המאפה לתנור יש להשתמש בכף או כלי ארוך אחר על מנת למנוע קרבה רבה מידי לתנור הרותח. חשוב לזכור כי לא מדובר בזמן רגיל להכנת מאפים אלא קצר יותר ולכן יש לבדוק את המאפה לעיתים תכופות, כלל האפיה עשויה לקחת מספר דקות בודדות.

 

מה נשאר? לנקות

השנאה הכי גדולה שלנו במטבח היא כמובן לנקות, למה לנו להוסיף כלי נוסף למלאכת השטיפה? אז עם אבן השמוט המצב הוא לגמרי שונה וקל מאוד לנקות את האבן. ראשית כמובן יש להמתין עד שהאבן תתקרר לגמרי. וכאשר האבן קרה יש להעזר בספוגית ולשטוף את האבן במים בלבד ללא שום שימוש בחומרי ניקיון. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בכלי עדין ורצוי להתייחס אל האבן בעדינות רבה.

 

ובסוף – מה יצא?

אבן השמוט היא תוספת לאבזור המטבח שאינה תופסת מקום רב ואפשר לאחסן אותה בתוך התנור, בנוסף, היא קלה לניקוי ולא מצריכה המון עבודה סביבה. ולמרות זאת, היא בעלת השפעה רבה על הפריכות, הקרנצ'יות והמרקם כולו של המאפה. עם כלי קטן, קיבלנו שדרוג לארוחה שלמה. ויותר מזה, עכשיו יש עם מה להשוויץ לאורחים.

 

 

אולי יעניין אותך גם

פולוסה