חיפוש
חיפוש

3 סימנים לפיתוח תלות לאוקסיקוד

התמכרות – תלות בחומר, התנהגות או פעולה כלשהי. אירוע בלתי נשלט הגורם לאדם חזור על פעולה שוב ושוב, גם אם הוא מנסה להתנגד לה. ישנם מגוון חומרים, התנהגויות ופעולות שאליהן ניתן להתמכר כמו חיתולים לתינוק, התמכרות לספורט, והתמכרות לסמים ולתרופות. גמילה היא התהליך בו האדם משתחרר מהתלות וחוזר להיות שולט על חייו. אוקסיקוד היא תרופה שעלולה לגרום להתמכרות למי שנוטל אותה, וחשוב להכיר את דרכי השימוש בה. כיום יש הרבה דרכים ושיטות לגמילה, כמו גמילה מחיתול לתינוק או גמילה מאוקסיקוד, בין אם במקום מוסדר או עם הכוונה וביצוע עצמאי.

 

מה זה אוקסיקוד?

אוקסיקוד היא משכך כאבים ממשפחת האופיואידים. אוקסיקוד היא תרופה המתאימה לטיפולים בכאבים בעוצמה בינונית עד חזקה. התרופה אוקסיקוד נמכרת בעולם המסחרי בצורת טבליות וסירופ, לעיתים תחת שמות שונים.

חשש להתמכרות – תרופות רבות ממשפחת האופיואידים עלולות לגרום להתמכרות, בעיקר אם מדובר בשימוש לאורך זמן ממושך. חשוב להכיר את החשש כי שימוש בתרופות אלו עלול יגרור שימוש לרעה וגם למינון־יתר. נקבעו חוקים ברורים וכללים המגדירים לרופאים, לאנשי מקצוע ולרוקחים כיצד לרשום את התרופה וכיצד להגיש אותה ללקוח. קיימים דפי הסבר עם מידע מסודר שנקבעו על ידי משרד הבריאות ומסבירים כיצד יש להשתמש בתרופה זו באופן בטוח.

 

איך יודעים שאדם מתחיל לפתח תלות במשהו?

קיימים הרבה סימנים ורמזים שיכולים להעיד כי אדם מתחיל להיות מכור. התלות יכולה להיות בספורט, בחיתול של תינוק, או בסמים ותרופות. ריכזנו כאן 3 סימנים מרכזים שבעזרתם ניתן להבין כי האדם מכור –

  1. מחשבה – אותו אדם מבלה את רוב יומו במחשבה על אותו החומר או ההתנהגות. זה יכול להגיע למצב שאותו החומר שבו הוא תלוי מנהל אותו ושולט בחייו, וכי בלעדיו הוא אינו יכול להמשיך את היום.
  2. סימנים פיזיים – ייתכן וכי יתפתחו אצל אותו אדם מכור סימנים פיזיים כמו הזעה או רעידות בעת הוא לא משתמש באותו החומר. היעדר התלות תגרום לאדם לחוש ברע.
  3. תחושת מצוקה – סימן כי האדם נמצא במצוקה הוא סימן חשוב להבנת ההתמכרות, כמו שינויים במצבי הרוח. כאשר האדם בהפוגה מהמצוקה בעת השימוש בחומר מעיד על התמכרות.

 

לסיכום

אוקסיקוד היא תרופה המסייעת לכאבים חזקים היכולים להיגרם מסיבות שונות. תרופה זו עלולה לגרום להתמכרות, במיוחד אם השימוש בה הוא לאורך זמן, ויכולה לגרום להליכים בלתי הפיכים. חשוב להיות מודעים לדבר זה, ולהבחין בתסמינים השונים המעידים על התפתחות תלות בתרופה, ולבסוף התמכרות. הסימנים יכולים להיות מחשבה בלתי פוסקת על החומר הממכר, סימנים פיזיים ותחושה רעה, מצוקה ועוד. חשוב להכיר כי ישנן מגוון דרכים לגמילה, חשוב להכיר את האופציות ולהתאים את הטיפול האידאלי עבור המטופל, כך שהתהליך יעבוד בצורה אפקטיבית עד כמה שניתן.

ויטמינים

 

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה