חיפוש
חיפוש

פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה וכל אדם אחר נהיית קשה, פתאום ההתמצאות במרחב נהיית יותר מסוכנת כאשר לא שומעים מה שקורה מאחורינו. אנשים שחווים ירידה בשמיעה יכולים למצוא את עצמם לפתע בבדידות. איך קורית פגיעה באיכות השמיעה ומה ניתן לעשות איתה? אלו הנושאים שנסקור במאמר הבא.

 

חוש השמיעה

חוש השמיעה שלנו עובד דרך מערכת השמיעה. מערכת זו מורכבת ממספר גורמים: האוזן החיצונית, האוזן התיכונה, האוזן הפנימית והמוח. לכל אחד מחלקי המערכת תפקיד אחר. האוזן החיצונית שצורתה כאפרכסת, אוספת את הצלילים ומנתבת אותם לאוזן התיכונה.

האוזן התיכונה היא תעלה שבסופה עור התוף – פיסת עור דקה ומתוחה שרוטטת עקב גלי הקול. הרטט הזה עובר הלאה בעזרת שתי עצמות קטנות שמתרגמות את הרטט בעור התוף לתנועה זעירה. התנועה הזאת עוברת לאוזן הפנימית, בה ישנן שערות זעירות שקולטות את הרטט ומתרגמות אותו לאותות חשמליים שהמוח יכול לפרש כצלילים וכשפה.

חוש השמיעה

חשיבות חוש השמיעה

חוש השמיעה הוא הכלי המרכזי ביותר של בני האדם בתקשורת. כמעט כל התקשורת האנושית נעשית בעזרת שפה וצלילים. ישנה כמובן שפת הסימנים שמאפשרת תקשורת לאנשים עם לקות בשמיעה ומסתמכת על חוש הראייה, אבל רוב בני האדם לא יודעים לדבר בשפה הזאת.

חשיבות נוספת של חוש השמיעה היא ההתמצאות במרחב. חוש השמיעה, בניגוד לחוש הראייה, מתקיים במרחב של 360 מעלות, ולכן הוא גורם לנו להרגיש בטחון והתמצאות במרחב. הוא נותן לנו אפשרות להיות מודעים לסכנות והתרחשויות שקורות מאחורינו ואנחנו לא רואים אותן.

אנשים אשר חווים פגיעה באיכות השמיעה יכולים להיקלע למצוקה בשני התחומים האלה – קושי בתקשורת שמוביל לבדידות, וקושי בהתמצאות במרחב שגם הוא מוביל להתבודדות בבית. בשביל להתמודד עם הבעיות האלה קמו ארגונים שונים לקידום זכויות ושיפור המרחב לאנשים שחווים פגיעה באיכות השמיעה כמו ארגון בקול.

 

פגיעה באיכות השמיעה

פגיעה באיכות השמיעה יכולה להתרחש אם כל אחד מחלקי מערכת השמיעה נפגע. כל חלק במערכת השמיעה חשוב ומבצע תפקיד שונה בהעברת הסאונד אל המוח. הפגיעה בשמיעה יכולה להיות נרחבת ומהירה או איטית ומתסכלת. פגיעה בשמיעה יכולה להיגרם מגורמים רבים מאוד, החל מדלקות ואף הצטברות של שעווה, ועד גידולים וחשיפה לרעש חזק וממושך.

כדי להבין את טיב הפגיעה באיכות השמיעה, יש ללכת לאבחון אצל רופא. לעיתים יהיה טיפול שיוכל לתת הקלה וחזרה למצב הקודם ולעיתים יהיה צורך בשימוש בעזרים כמו מכשירי שמיעה. בכל מקרה, טיפול בפגיעה באיכות השמיעה הוא מעשה חשוב שמשפר מאוד את איכות החיים.

 

סיכום

פגיעה באיכות השמיעה יכולה בקלות להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים, לבדידות ולמצוקה. זאת מכיוון שהשמיעה היא גורם מרכזי בתקשורת שלנו ובהתמצאות במרחב. רבים אשר חווים פגיעה באיכות השמיעה נשארים עם זה לבד, אבל עליכם לדעת שיש פתרונות רפואיים וטכנולוגיים, וישנם ארגונים שיעזרו לכם להתמודד עם הפגיעה ולשמור את איכות החיים שלכם.

חשיבות חוש השמיעה

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה