חיפוש
חיפוש

פיתוח חוסן נפשי לילדים: כך תעשו את זה נכון

בעבר נטו המבוגרים להאמין כי ילדים בגיל הגן ובית הספר צריכים ללמוד 'להסתדר' ונמנעו מכל התערבות מצידם או הענקת עזרה כלשהי כדי שחלילה לא יגדלו 'מפונקים'. אולם כיום אנחנו כבר מבינים הרבה יותר לעומק איזו השפעה מכריעה יש לביטחון עצמי, דימוי עצמי ופיתוח חוסן נפשי לילדים על מידת ההצלחה שלהם בחיים ועל מידת שביעות הרצון ורמת האושר שהם חשים.

במאמר זה נסקור דרכים פשוטות אך חשובות למתן כלים חשובים להתפתחות תקינה של נפשם הרכה של הילדים.

 

פיתוח חוסן נפשי לילדים

בעבר, טיפולים רגשיים מסוג טיפול באמצעות בעלי חיים, מטפלת באומנות לילדים או סוגים שונים של ריפוי בעיסוק נחשבו למותרות ורק ילדים שסבלו מאד ממצוקה נפשית קיבלו מענה רגשי שכלל גם טיפולים מסוג אלו. אולם כיום אנו מבינים כי כלל הילדים יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול רגשי שיתמוך בדימוי העצמי, בתחושת הערך העצמי ובחוסן הנפשי שהם מפגינים בגן ובבית הספר.

הדבר נכון בעיקר כשכיום יותר ויותר ילדים מאובחנים עם לקות לימודית, הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם בתפקוד גבוה מאד שבעבר היה נותר מתחת לרדאר וקשיים שונים בויסות הרגשי. ילדים אשר סובלים ממצוקה רגשית עקב קשיים בהשתלבות בגן או בבית הספר זקוקים מאד לפיתוח חוסן נפשי כדי ללמוד איך להתמודד נכון עם סביבה חברתית.

יְלָדִים

פיתוח חוסן נפשי לילדים – כך תעשו את זה נכון

חשוב מאד לציין כי השלב הראשון והמהותי ביותר בשלב הטיפול הוא האבחון. אבחון מדוייק יכוון אתכם לטיפול הנכון והמתאים ביותר עבור הילד ליעילות מקסימלית לקושי שממנו הוא סובל. להלן שלוש דרכים נפלאות לפיתוח חוסן נפשי לילדים:

  • הקשיבו לילד – כשהילד צועק וצורח, נכנס להתקפי זעם או לסרבנות, הוא אבוד בתוך הרגשות שלו והוא זקוק לכם יותר מכל דווקא כשהוא סוער ומוצף רגשית. הקשיבו לו ועזרו לו להרגע, הידיעה שאתם שם כדי לתמוך בו גם כשהוא לא 'מתנהג יפה' חשובה לו מאד.
  • טיפול באמצעות בעלי חיים –  אחת הדרכים לתרום לוויסות רגשי ולוויסות תחושתי, להבעת חמלה ורכות כלפי יצורים קטנים וגדולים היא להעזר בטיפול באמצעות בעלי חיים מסוסים ועד כבשים, ומנחשים ועד ארנבונים.
  • טיפול באמנות – יצירה באמצעות אמנות כגון צבעים, מרקמים וחומרים, שירה, ריקוד ותנועה יכולים לתרום רבות לשיפור הבטחון העצמי, דימוי הגוף והדימוי העצמי. הביטוי העצמי באמצעות אחד או יותר מענפי האמנות משחררים אנרגיות כלואות ומאפשרים תרפיה נפשית מועילה מאד לילד הנמצא באיזשהו קושי רגשי.

 

חוסן נפשי לילדים – מפתח להצלחה בחיים

ילדים אשר זוכים להביע את עצמם בצורה בריאה, מובנת וברורה באמצעות שיחה, טיפול באמצעות בעלי חיים או טיפול באמנות מוצאים דרכים בריאות ומועילות לתעל את הסערות הנפשיות שהם חווים בצורה נכונה.

חוסן לילדים

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה