חיפוש
חיפוש

מגיעה לכם ירושה? כיצד עושים זאת צעד אחרי צעד

קבלת ירושה מעורבת בפטירת אדם קרוב, וכך כאשר אנחנו במצב רגשי מורכב אנחנו מתמודדים במקביל עם נושאים בירוקרטים מורכבים, כשלעיתים קרובות הירושה עצמה היא מקור לסכסוכים וקשיים בין היורשים. אם הותירו לכם ירושה, כדאי לכם להכיר את מושגי היסוד המשפטיים שתקפים לנושא ירושות בכדי להימנע מקשיים משפטיים ומשפחתיים.

 

דיני ירושה

על פי הדין בישראל, כאשר נפטר אדם, כל רכושו עובר לחזקת יורשיו החוקיים, כלומר הם הופכים לבעלים של כל נכסי הנפטר. זהו הבסיס של הבסיס, אבל כמו כל דבר בעולם המשפט הוא יותר מורכב ויש צורך להבין מושגי יסוד בירושות בשביל להכיר טוב יותר את הזכויות והכללים שחלים על המצבים האלה.

מושג דיני ירושה

להבין מי היורשים החוקיים של המנוח

לאחר שנפטר אדם, קודם כל יש להבין מי הם היורשים החוקיים שלו. היורשים החוקיים נקבעים בשתי דרכים – ירושה על פי הדין וירושה על פי צוואה. את הטיפול בדיני הירושה עושות שתי סמכויות משפטיות. הסמכות הראשונה היא בית הדין לענייני משפחה, הסמכות השנייה היא בית הדין הרבני שמוסמך לטפל בדיני ירושה אם הסכימו לכך כל הצדדים. עולם הירושות הוא מורכב, ולכן כאשר נוצרים סכסוכים וחוסר הסכמות לגבי הירושה ניתן להיעזר בעורך דין לענייני ירושה, שמכיר את הדין ואת הנפשות הפועלות בבית המשפט, ויוכל לעזור לכם לממש את הירושה באופן הנכון ביותר.

 

ירושה על פי צוואה

אם במקרה שלכם ישנה צוואה, אז היא שתקבע את אופן חלוקת הרכוש. ירושה על פי צוואה היא חלוקת הרכוש של הנפטר לפי צוואה שערך עם עורך דין טרם מותו. ירושה על פי צוואה לא כפופה לכללים, ולמנוח מותר לקבוע ולציין כל חלוקה וכל מוטב בו הוא חפץ.

 

ירושה על פי דין

כאשר המנוח לא השאיר צוואה, הירושה מתחלקת לפי הדין. הדין קובע שיורשיו החוקיים של המנוח הם בן או בת זוג והצאצאים בחלוקה שווה. אם אין למנוח צאצאים ישירים, הירושה תעבור לקרוביו מדרג שני – אחיינים, בני דודים וכיוצא באלה.

ירושה מחולקת שווה בשווה

צו ירושה

לאחר שהבנתם מי היורשים החוקיים, ומה החלוקה שנקבעה על פי הצוואה או הדין, עליכם לבקש צו ירושה או צו קיום צוואה. פעולות אלה עושים אצל רשם הירושות, שהוא המוסמך להורות לכל הגופים החוקיים לשנות את הבעלות על נכסים בעקבות צוואה או ירושה. בשנים אחרונות התאפשרה הגשת בקשה מקוונת לקבלת צו ירושה, הליך שמפשט ומקל מאוד על היורשים לקבל את הירושה.

 

טיפול בסכסוכי ירושה

כאשר מתגלע סכסוך בעניין ירושה, ישנן שתי סמכויות שיפוטיות שמורשות לדון בסכסוך. הראשונה היא בית הדין לענייני משפחה, באופן אוטומטי כל סכסוך ירושה יגיע לפתחו של בית המשפט. במקרים שכל הצדדים המעורבים מסכימים, הם יכולים להעביר את הטיפול בסכסוך לבית הדין הרבני שמוסמך גם הוא לדון בעייני ירושה. בשני במקרים, יש צורך בייצוג מקצועי של עורך דין המכיר את דיני הירושה.

 

סיכום

טיפול בענייני ירושה יכול להיות רגיש מכמה טעמים. השילוב של מצב רגשי מורכב, כסף ומשפחה, הוא מתכון לריבים וסכסוכים. כאשר מתמודדים עם מורכבות בנושא ירושה, כדאי להיעזר באנשי מקצוע כדי לממש את הירושה באופן מיטבי.

עורך דין לענייני ירושה

אולי יעניין אותך גם

פולוסה