חיפוש
חיפוש

רבני או משפחה: באיזה בית דין כדאי להתגרש

כל אדם שמחליט להתגרש, שואל את עצמו היכן כדאי לעשות זאת – האם בבית הדין הרבני? האם בבית המשפט לענייני משפחה? ייתכן שאתם נוטים לאחד מהשניים בעקבות דעה מסוימת שאתם מאמינים שאותה ערכאה אוחזת בה. אבל לפני שתחליטו, כדאי שתדעו שלשני בתי המשפט סמכויות דומות ובשניהם קיימת אפשרות "לנצח" משפטית. לכן, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה לנושא ולא לפעול לפני שתקראו:

 

מה ההבדל בין שתי הערכאות?

בישראל, בית הדין הרבני ובית המשפט למשפחה נחשבות לסמכויות שיפוט מקבילות. בשתיהן ניתן לדון בענייני מזונות, רכוש, משמורת או הסדרי ראייה על הילדים. אז היכן בעצם ההבדל? בעוד שבית המשפט למשפחה פונה לכל קבוצות האוכלוסייה ופועל בהתאם לדין האזרחי (והחילוני), בית הדין הרבני מטפל רק בנישואין בקרב יהודים ומתבסס על ההלכה והמשפט העברי.

 

מי יותר שובינסטי ומי יותר "מודרני"?

ההקבלה בין שתי מערכות השיפוט יוצרת תופעה משפטית מוכרת, המכונה "מירוץ הסמכויות": אדם שרוצה להתגרש וכרך בתביעת הגירושין שלו נושאים מסוימים כמו רכוש או משמורת, יאלץ את הצד השני לדון בהם באותו בית המשפט בו בחר. סיבה זו היא הרצון של הפרודים למהר ולהגיש תביעה בערכאה שהם באופן אישי מעדיפים, כדי למנוע מהצד השני להקדים אותם ולהגדיל את סיכוייהם.

האם בית הדין הרבני נחשב ליותר שוביניסטי? האם בית המשפט למשפחה נחשב ליותר פמיניסטי? זוהי טעות נפוצה בקרב המתגרשים, משום שכל גירושין כוללים נסיבות ומצבי חיים שונים. לכן ייתכן מאוד שדווקא חוקים מבוססי הלכה יטיבו מאוד עם משמורת האם בבית הדין הרבני, בעוד שהדין האזרחי יקבע הפחתה בגובה המזונות לאב, ע"ב זכויות אזרחיות מסוימות.

לפיכך, אסור למסגר אף אחת מהערכאות מבחינה מגדרית וכל מקרה הוא לגופו בלבד.

 

היכן מומלץ לדון בענייני רכוש?

בתי הדין הרבניים מחויבים הרבה פעמים לפסוק בנושא זה לפי הדין האזרחי, אך לא תמיד תחול פסיקה אזרחית בנושאים אלו. זהו המקום שבו בתי המשפט מתייחסים באופן שונה בתכלית למצבי בגידה: בית הדין הרבני יפסוק אחרת לגמרי, במצב שבו מוכח שאחד הצדדים בגד ועלול לנשל את הבוגדים מזכויות ברכוש המשותף, לרבות זכותה של אישה שנבגדה לקבלת דמי הכתובה.

לעומת זאת, בית המשפט למשפחה לא מתייחס לבגידות כפקטור בחלוקת הרכוש, למעט מקרים בהם נצברו חובות בעקבות בגידה. במקרה זה, כספי החוב יועברו לאחריותו הבלעדית של בן הזוג שבגד.

 

היכן מומלץ לדון במזונות?

בתי המשפט למשפחה קיבלו סמכות ייחודית לדון בנושאי מזונות ולפיכך, אפשר לומר שזהו מקום נוח ואף בטוח יותר לנשים, לדון בו בנושא זה. יחד עם זאת, בית הדין הרבני קיבל סמכות ייחודית לספק סעד נוסף, מה שלא קיים בבתי המשפט למשפחה.

 

היכן לדון במשמורת והסדרי ראייה?

בשתי הערכאות תיבדק מסוגלותם של ההורים במטרה לקבוע את ענייני המשמורת. באופן כללי, בתי הדין הרבני יעדיפו להעניק משמורת להורה שאורח חייו דתי ואדוק יותר, אך יעשו זאת רק בכפוף לחוות דעת מקצועיות תומכות בלבד.

לחצו כאן למידע נוסף על פתיחת תיק גירושין והתייעצות עם עו"ד בנושא.

גירושין

אולי יעניין אותך גם

במה
דת
מה הן אגרות הקודש?

רבים מחסידות חב"ד ומחוצה לה נעזרים בעצה ותושיה בספרו של הרבי מחב"ד: "אגרות קודש". גם היום, שנים לאחר לכתו נועצים אנשים בתשובותיו ומכלכלים את צעדיהם

קרא עוד »
דוגמניות
דת
אקופמיניזם – מהו?

אקופמיניזם קושר בין אקולוגיה – והיחס האנושי לסביבה, לבין פמיניזם – והיחס האנושי לנשים. המונח נטבע לראשונה על-ידי הפמיניסטית פרנסואז דובון בשנת 1974, והפך גם

קרא עוד »
הנצחה
דת
3 סוגי מצבות וחריטות

למרות שאנחנו חיים את חיינו בניסיון להתעלם מהעניין הזה, בסופו של דבר כולנו מבינים שהמוות הוא חלק מהחיים. אנחנו נאלצים להיפרד מאנשים אהובים שמלווים אותנו

קרא עוד »
מגן דוד
דת
הכל על מצוות הישיבה בסוכה

חג הסוכות הוא חג מקראי הנחוג במשך כשבעה ימים, לחג הסוכות מספר מצוות ומנהגים. אחת המצוות החשובות ביותר בחג הסוכות היא מצוות הישיבה בסוכה. למה

קרא עוד »
פולוסה