חיפוש
חיפוש

4 שיטות מגניבות להצלחה בתחרות דיבייט

דיבייט הוא המפגש של המתמודד עם יכולותיו כנואם בזמן אמת. בעת השתתפות בתחרות דיבייט, נדרש המתמודד להרכיב טיעונים מנצחים תוך זמן קצר, וזאת ביחס לעמדה הנוגעת

לסוגייה מרכזית אליה הוא נדרש.

זאת בעוד שהצד שמולו נדרש להציג את העמדה ההפוכה. על מנת להצליח בתחרות דיבייט, מומלץ להכיר מספר שיטות שמאפשרות למתמודד לחדד את המסר בצורה בהירה ומשכנעת

לעבר ניצחון בתחרות.  

 

1 – חלוקת הנושא לנושאי משנה

תשובה קצרה לשאלה מה זה דיבייט, תהיה כי מדובר באומנות השכנוע בעל פה. על מנת לשכנע ברעיון מסוים במסגרת טיעון בעל פה, יש צורך לפרק את הטיעון הכללי לטיעוני משנה. כך ייווצר לטיעון מבנה מסודר ומפורט ובאמצעותו יוכל המתמודד לעבור באופן מסודר מטיעון לטיעון ואז לסכם את כלל הטענות בצורה קצרה לשם חתימת טענתו הכללית.

פעמים רבות, מתמודדים בתחרות דיבייט נעים בין טיעונים בצורה שאינה סדורה ובכך אינם ממצים את המסר הגלום מאחורי כל אחד מטיעוני המשנה. שיטה זו תמנע מהמתמודד לעבור הלוך ושוב בין טענות ולאבד את רצף הטיעון.

 

2 – לחזות את טענות הצד השני

תחרות דיבייט היא תחרות שבה כל צד נדרש לשכנע בעמדה מנוגדת הנוגעת לסוגייה מסוימת. לצד האתגר של פיתוח הטיעון בו נדרש המתמודד לשכנע את השופטים, עליו לחזות גם את טיעוני הנגד של הצד השני. מדובר בשיטה שיישומה עשוי להיתפס מורכב מאחר שהיא דורשת השקעת זמן נוסף וזאת בתחרות שבה מסגרת הזמן לתכנון הטיעון היא די מצומצמת.

בפועל, על ידי תכנון והתייחסות לטיעוני הצד השני מבעוד מועד, יוכל המתמודד להתייחס מראש לטענות שעשוי להעלות הצד השני, להשיב להם באופן תאורטי, להציג את הקשיים שבהם ובכך להעניק תוקף מוצק יותר לטענה בה הוא נדרש לצדד.

 

3 – חזרה על מסר קצר וקולע

במהלך תחרות דיבייט כל מתמודד מקבל מספר דקות לשם הצגת הטיעון שלו. על פניו, מתן זכות דיבור של 3 או 5 דקות נשמע כמו מסגרת זמן קצרה, אולם מדובר בזמן הניתן למילוי במלל רב ובמספר טיעונים. יחד עם זאת, רצוי לזקק מסר חד וקולע הניתן למיצוי במשפט אחד או לכל היותר 3 משפטים, ולחזור עליהם בווריאציות שונות לאורך השמעת הטיעון בעל פה.

 

4 – מתן דוגמאות להמחשת הטיעון

על מנת שהמתמודד ישכנע בצדקת טענתו, לא די בכך שהוא יבסס את טענתו באופן לוגי וכללי. עליו ליצור את החיבור בין הרעיון המופשט לעולם הפרקטיקה ולהצביע על דוגמאות אשר מבססות את טענתו. על ידי כך, יינתן לטענתו משקל גבוה שכן היא אינה נאמרת בחלל הריק בלבד ויש לה אחיזה של ממש בקרקע המציאות.

 

הצלחה בתחרות דיבייט – הסוד הוא בתכנון הטיעון

הפער בין ניצחון להפסד בתחרות דיבייט, נעוץ ביכולת של המתמודד ליצור באופן שיטתי מבנה טיעון קולח, ברור, המחולק לטיעוני משנה עם מסרים קצרים וקולעים. יישום של חלק מהשיטות או של כולן, יביא לשיפור וחידוד כל מסר ויאפשר לגשת באופן חלק יותר לכל נושא שבעניינו נדרש המתמודד לבנות טיעון עמדה.

 

אולי יעניין אותך גם

פולוסה