חיפוש
חיפוש

3 שיטות מתקדמות לגיזום עצים ומה לא מומלץ?

עצים הם רכיב חשוב בחיינו ומספקים לנו יתרונות רבים: קירור, חמצן, צל, נוי, פירות.

יחד עם זאת, לעיתים העצים יהפכו למטרד בשל אופי צמיחתם הפראית ולכן נרצה לגזום אותם.

ריכזנו עבורכם 3 שיטות מתקדמות והנפוצות ביותר לגיזום עצים, נציג אלו שיטות לא מומלצות וגם איך לגזום עצים גבוהים

 

איך גוזמים בכלל עצים?

כאשר מדובר בתהליך של גיזום עצים, חשוב לעשות את העבודה המקצועית ביותר. הבסיס למקצוענות והצלחת עבודת הגיזום הוא שילוב ידע הן בחקלאות והן בעבודה עם כלי הגיזום. על הגוזם לבחור את הנקודות הטובות ביותר לגיזום באופן כזה שלא יפגע בעץ ויהרוס אותו. על הגיזום להתחשב גם בצרכי הגיזום והעיצוב, אך גם לדאוג שאופי הגיזום יאפשר את הצמיחה המרבית של העץ. בנוסף, יש לדאוג כי לא יישארו חתכים לעץ.

 

דילול העץ

השיטה הנפוצה ביותר לגיזום עצים היא שיטת דילול העץ. בשיטה זו, גוזמים את הענף מבסיס צמיחתו, כלומר מהגזע שלו. כאשר מדובר בדילול העץ ובמיוחד בעצים בוגרים, קיימת סכנה לגרימת פצעים וקרעים בגזע העץ. הדבר עלול לקרות בשל משקלו של הענף, הנתלש מהגזע בזמן תהליך הגיזום. על מנת להימנע מהנזקים העלולים להיגרם, יש להיעזר באיש מקצוע ולגזום את הענף בכמה שלבים.

 

הסחה

מדובר בשיטה שכוללת הסרת הענף בזווית הסמוכה לנקודת פיצולו. מטרת ההסחה היא שינוי כיוון צמיחת הענף, ומאפשרת להגדיל או להקטין את זווית צמיחתו של הענף ביחס לגזע הבסיס.

 

הקצרה

כשמדובר בהקצרה, הגיזום נעשה בענפים באופן אקראי, בניגוד להסחה ודילול. מדובר למעשה בקיצור הענפים, באופן שמטרתו לעצור בעצם את קצב צמיחת הענפים.

 

מה פחות מומלץ?

ישנן שתי שיטות נוספות אשר פחות מומלצות לגיזום עצים: גרדום וקיטום. קיטום העץ משמעו להסיר את אמיר הגבעול/הענף ממפרק אחד או ממספר מפרקים. כשמדובר בגרדום זה יהיה למעשה קיצור הגזע הראשי של העץ. הסיבה לכך ששיטות אלה פחות מומלצות היא בשל העובדה כי שתיהן פוגעות בצמיחת העץ, היות ומוציאות אותו מאיזון וכן חושפות אותו יתר על המידה לשמש, מה שעלול לגרום לעץ להתקלף או לקבל כוויה. בנוסף, מדובר בשיטות גיזום שאינן יפות במיוחד, וכן מביאות לצמיחה לא פרופורציונלית של הענפים באופן שיגרום להם להיות שבירים יותר. יחד עם זאת, במקרים בהם העץ חולה יתכן וכן נרצה להשתמש בשיטות אלה.

 

מה עושים כשהעץ גבוה מידי?

עצים לרוב צומחים לגבהים מטורפים שאפילו עם סולם גבוה לא נוכל להגיע לצמרתם, מה גם שהעלייה לסולם מסוכנת למי שאין לו ניסיון. באופן כללי, כשמדובר בגיזום עצים בגובה, ניאלץ להשתמש באנשי מקצוע מיומנים בשל הסכנה הנשקפת לנו מהפעולה וכן לציבור מסביב בשל נפילת הגזם. ישנן שתי טכניקות נפוצות לגיזום בגובה – גיזום עם מנוף וגיזום בטיפוס. את השיטה יבחר איש המקצוע בהתאם לצרכים ולנסיבות.

 

אולי יעניין אותך גם

פולוסה