חיפוש
חיפוש

שעות עבודה ומנוחה

החוק הישראלי מגדיר את מקסימום השעות שיכול לעבוד בהן עובד, כולל מגבלות בימים שבהם הוא יכול לעבוד וכמה שעות ברצף יכול לעשות כן.

כל הסוגיות הללו מוגדרות בחוק שעות עבודה ומנוחה שחוקק בשנת 1951.

 

מגבלות שעות עבודה

לפי חוק שעות העבודה והמנוחה, כל שעה שחורגת ממגבלת השעות של משרה מלאה (ביום, בשבוע או בחודש – בכפוף למסגרת השכר והעבודה של העובד) כפופה לתוספת שכר שעתית מיוחדת בהתאם לחריגה, עם זאת – גם החריגות מוגבלות בהתאם לחוק ובכפוף להיתרים חריגים של משרד העבודה.

 

מגבלות על יום עבודה

יום עבודה, לפי החוק לא יכול לכלול יותר משתיים עשרה שעות כולל שעות נוספות – גם אם העובד מעוניין לעשות כן – לא ניתן להתנות על ההוראה שבחוק. חריגה של שעות נוספות קשורה לתקן השעות של העובד.

למשל, תקן השעות היומי של עובד הוא שמונה שעות, במידה והמעסיק מעוניין – העובד יוכל לעבוד עוד ארבע שעות נוספות בלבד ולא יותר מזה. השעות הנוספות יכולות לכלול תוספות מיוחדות. חלקן לפי הדין וחלקן לפי חוזה ההעסקה של העובד.

עם זאת – מלבד המגבלה היומית ישנה גם מגבלה שבועית על כמות השעות הנוספות שיכול לעבוד בהן עובד והיא עד שש עשרה שעות נוספות שבועיות. למשל, אם עובד אמור לעבוד חמישה ימים בשבוע, בארבע ימים עבד ארבע שעות נוספות – לא יוכל לעבוד גם ביום החמישי.

 

תשלום על שעות נוספות

לפי חוק הגנת השכר, בהתאם להגדרת שעות העבודה הנוספות בחוק בשעות עבודה ומנוחה, לא ניתן לבטל את תוספת השכר הקבועה בחוק על שעות עבודה נוספות או עבודה בימי מנוחה.

החוק מגדיר זכויות עובדים שלרוב לא ניתן להתנות עליהן, כך שגם אם החוזה קובע במפורשות שלא תהיה תוספת שכר במקרים של שעות נוספות – מדובר בסעיף חוזה לא חוקי ולא תקף משום שהוא סותר את הוראת החוק.

 

יום המנוחה השבועי

החוק קובע שכל עובד זכאי למנוחה של שלושים ושש שעות רצופות בשבוע לפי יום המנוחה הדתי של העובד. במידה ועובד מחויב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו – התגמול שהוא יקבל על שכרו הוא 150%. למשל, אם עובד מרוויח שלושים שקלים לשעה והוא מחויב לעבוד ביום המנוחה שלו (שישי, שבת או ראשון – בהתאם לדת), אזי השכר השעתי יהיה ארבעים וחמישה שקלים לשעה.

עם זאת, עצם זה שעובד הועסק ביום המנוחה השבועי שלו לא שולל את זכותו של העובד ליום מנוחה חלופי. כך שאם עובד יהודי אולץ לעבוד ביום שבת, הוא יוכל לקבל את יום שישי או את יום ראשון בתור יום מנוחה חלופי.

יתרה מזאת, לעובד ישנה את הזכות לסרב לעבוד ביום המנוחה הדתי שלו והמעסיק לא רשאי להטיל עליו סנקציות בעקבות הבחירה הזו.

 

כסף ושעון

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה