חיפוש
חיפוש

תביעה נגד עורך דין – מה ניתן לעשות

עורכי דין כפופים לחוקים וכללים שמבהירים להם במפורש כיצד עליהם לנהוג, כדי להימנע מרשלנות מקצועית שעלולה להוביל למקרים לא נעימים בהם הם נתבעים על ידי לקוחות לשעבר.

אז אם נתקלתם בעורך דין כזה או אחר שלדעתכם התרשל בתפקידו ואתם לא יודעים מה לעשות המאמר הזה הוא בשבילכם.

 

שניה לפני הגשת תביעה נגד עורך דין

כשלא מדובר במקרה אמיתי בו התרשל עורך דין לא כדאי להגיש תביעה נגדו וזאת מכיוון שאם לא מדובר ברשלנות מקצועית שלו בזמן עבודה ידחה השופט את התביעה ובית הדין יחייב אתכם בהוצאות משפט שיכולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד. מה שאומר שאם אתם לא מרוצים מעורך הדין שלכם והחלטתם לנקום, להציק או להטריד הגשת תביעה נגדו היא ממש לא הצעד הנכון.

דבר נוסף שחשוב להבין לפני הגשת התביעה נגד עורך דין זה שלא כל טעות היא סיבה לתבוע עורך דין בגין רשלנות מקצועית. לדוגמא: עורך דין יבחר אסטרטגיה מסוימת, אך היא לא תהיה נכונה בדיעבד וזה לא אומר שהוא טעה, אלא דרך החשיבה שלו הובילה אותו להפסיד במשפט, אך הוא מבחינתו עשה את מירב המאמצים להשיג את התוצאה הטובה והיעילה ביותר. במקרה כזה, אין על מה לתבוע עורך דין בגין רשלנות והתביעה לא תתקבל בבית המשפט. לעומת זאת, אם עורך דין היה אמור להגיש כתב הגנה מסוים ולא הגיש ללא הסבר הגיוני. לדוגמא: בקשה להארכת מועד להגשת כתב הגנה, רוב הסיכויים שבית המשפט יקבל את התביעה ויחייב את העורך דין בנזקים שגרם ללקוח.

 

אז מה עושים כדי להגיש תביעה נגד עורך דין ?

כמו בכל התביעות הקיימות חייבים לאסוף תיעוד של ראיות התומכות בטענות שאנו רוצים לעלות. תביעה נגדו עורך דין ללא ראיות תוביל למבוי סתום.

 

מהן אותן ראיות נחוצות להצלחה בתביעה ?

  • ראיות שיוכלו להועיל בהגשת התביעה יכולות להיות התכתבות באמצעי המדיה השונים בין העורך דין ללקוח שלו ובהם הוא מודה ששכח לבצע מטלות או להגיש מסמך כלשהו לבית משפט.
  • הקלטות של שיחות עשויות להיות ראיות מצוינות, אבל במקרה כזה יש לתמלל את השיחות ולצרף הצהרת מתמלל.
  • כאשר בית המשפט עצמו קובע בפרוטוקול שהעורך דין לא ביצע כפי שצריך את מטלותיו יהיה לעורך דין קשה יותר להתגונן בהליך של התביעה נגדו.

 

מה כדאי לעשות לפני הגשת התביעה ?

לפני הגשת התביעה מומלץ ליצור קשר עם העורך הדין במכתב וזאת ממספר סיבות:

  • יתכן שעורך הדין יסכים איתכם שלא ביצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר ובמקרה כזה יכול להיות שהגשת התביעה תהיה מיותרת ותוכלו להגיע אתו להסדר כספי.
  • גם אם הוא לא יסכים אתכם על רשלנות הוא יענה לטענתכם ואז מסמך זה יוכל להיות עבורכם אסמכתא משפטית לטענותיכם.
  • פניה בכתב לפני הגשת התביעה תחסוך לכם תשלום שכר טרחה לעורך דין החדש שתשכרו, כי את אגרת המשפט תצטרכו לשלם.
  • לפני הגשת תביעה מול עורך דין חייב לקחת בחשבון, כי מדובר בהמון זמן שבו יתקיימו פגישות עם עורכי דין, קריאת תצהירים וכו', ולכן כדאי באמצעות מכתב להגיע להסכם טרם אנו מערבים בתי משפט והרבה זמן ועצבים.
  • ברוב המקרים תתוודו לכך שההליך לא מתקיים כמו שצפיתם ולכן לעיתים כדאי לוותר מראש על סכום מסוים, על מנת להגיע להסכמה ולמנוע בזבוז של זמן וחרדות מיותרות.

 

האם יש חלופות להגשת תביעה נגד עורך דין ?

במקום להגיש תביעה נגד עורך דין שווה להגיש נגדו תלונה. ההבדל מהותי בין השניים מכיוון שבמקרים שהם נגד עורכי דין ידון עליהם שופט ובמקרים של תלונה נגד עורך דין ידונו עורכי דין השייכים לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין. אנשים מניחים, כמובן בטעות ובתמימות שעורכי הדין לעולם לא יענישו עורך דין אחר, כדי שבעתיד עורכי דין אחרים לא יענישו גם אותם, אך מדובר בהנחה שגויה.

העונשים שנקבעים על ידי ועדת האתיקה הם חמורים מאוד. יותר מכל פסקת פיצויים כזו או אחרת שבה תזכו בבית משפט אם בכלל. במקרה בו מוגשת תלונה אשר מתבררת כנמצאת וכצודקת, הדבר עשוי להוביל להשהיה והרחקת עורך הדין מלשכת עורכי הדין. משמעות הדבר היא שעורך הדין לא יוכל לעסוק בעריכת דין כל חייו.

 

אז מה עדיף ? תביעה או תלונה ?

זו שאלה קשה וזאת מכיוון שכל מקרה לגופו. יתכן שכדאי לשקול תביעת עורך דין וגם תלונה נגד עורך דין, אבל שוב זה תלוי בסיבות ספציפיות של כל לקוח ולקוח.

 

סיכום

חשוב לזכור כי לא כל טעות כזו או אחרת של עורך דין תהיה סיבה מספיק טובה להגשת תביעה נגדו על רשלנות מקצועית. תביעות שלא יהיו מבוססות ידחו על הסף והתובע יהיה מחויב בהוצאות משפט. כל שאלה כזו מהותית חשוב להתייעץ עם עורך דין וזאת כמה שיותר מוקדם כאשר חוששים לרשלנות מקצועית וזאת טרם התלונה או הגשת התביעה בעניינו.

 

מאזניים

אולי יעניין אותך גם

עריכת דין
7 דברים שעושה עו"ד משפחה

בכל הנוגע לגירושין ולעניינים משפטיים הקשורים למשפחה, לעורך דין דיני משפחה תפקיד מכריע בהדרכת לקוחותיו בתהליך מורכב זה. עורכי דין אלו, הינם בעלי ידע נרחב

קרא עוד »
פולוסה