חיפוש
חיפוש

מהו הקשר הסיבתי בתביעת רשלנות רפואית?

יסוד מרכזי בתביעת רשלנות רפואית הוא הצורך להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם לתובע לבין מעשיו או אי מעשיו של הנתבע. בכדי לזכות בפיצוי עורך דין רשלנות רפואית יידרש להוכיח קשר זה. במאמר נסביר מהו אותו קשר סיבתי.

 

קשר סיבתי – הסבר

תביעות רשלנות רפואית נחשבות למורכבות וקשות יחסית להוכחה, גם בגלל הצורך של בית המשפט לעסוק במידע רפואי מורכב הדורש הבנה רפואית כלשהי ולשזור אותו בדרישות החוק ותקדימים משפטיים, להוכיח כי בוצעה רשלנות רפואית. הקשר הסיבתי (הקש"ס) בתביעה מסוג זה הוא יסוד חשוב.

הוא יוצר את הזיקה בין התנהגות הנתבע – זה שגרם את הנזק לבין הנזק שנגרם לתובע. במילים אחרות, זהו הצורך והיכולת להוכיח כי הצד הנתבע אחראי  לנזק שגרם. עו"ד רשלנות רפואית באבחון יסייע לתובעים להבין את הדקויות המשפטיות

 

מורכבות ההוכחה

תובע הדורש פיצוי בטענה לרשלנות רפואית יכול להוכיח בבית המשפט, מעבר לכל ספק, כי הצוות הרפואי שטיפל בו התנהל ברשלנות. אך אם לא יצליח להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק שנגרם לו, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי על אותה רשלנות.

כאשר עו"ד רשלנות רפואית באבחון נדרש להוכיח את הקשר הסיבתי, אחד המכשולים עימם עליו להתמודד היא רמת הערנות של לקוחותיו במהלך ההליך הרפואי. בטיפולים רבים המטופל נמצא תחת השפעת חומרי הרדמה או טשטוש.

וגם אם הם ערניים, ישנם הליכים בהם לא יוכלו לראות את המתרחש. בעיה נוספת מתעוררת כאשר יש קושי לייחס אחריות לנתבע אחד אם, למשל, הוא פעל לצד אנשי צוות רפואי. כמוכן, אם התביעה מוגשת נגד צוות רפואי, לכל אחד מהם יש רמות זהירות שונות ולכן גם אחריות שונה.

 

בין הקשר עובדתי סיבתי למשפטי סיבתי

במסגרת הניסיון להוכיח רשלנות יש להבחין בין קשר סיבתי עובדתי בו מבררים אם פעולה, מעשה או אי מעשה גרם לנזק, לעומת הקשר הסיבתי המשפטי שמתמקד באחריות המשפטית ובוחן האם ראוי להטיל את האחריות של התוצאה, על הנתבע.

דוגמה: לאחר 3 חודשי היכרות בת זוג מפתיעה את חברה ביום הולדתו וכאשר הוא מגיע הביתה היא מדליקה את האור וצועקת בהפתעה "מזל טוב". החבר, שנבהל מהמחווה הרומנטית, לוקה בהתקף לב. הקשר הסיבתי עובדתי ברור: היא יזמה הפתעה שגרמה לבהלתו. אך הקשר הסיבתי משפטי אינו קיים, בגלל התוצאה הבלתי צפויה.

 

חוות דעת מומחה

בשל מורכבות זאת עו"ד רשלנות רפואית באבחון ייעזר בחוות דעת מומחה בעל מומחיות רלוונטית לנושא התביעה עוד לפני הגשתה, שם תעלה בין השאר היכולת להוכיח את אותו קשר סיבתי חמקמק. מומחה שיציג חוות דעת הטוענת כי ניתן לבסס קשר סיבתי בין הרשלנות לנזק יכתוב את ממצאיו במסגרת כתב התביעה.

בית המשפט מייחס חשיבות לעדויות של עדים מומחים בתביעות רשלנות רפואית בגלל יכולתם לתווך בין המידע הרפואי המורכב לצרכים והדרישות המשפטיים.

רשלנות רפואית

אולי יעניין אותך גם

רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
כיצד מאבחנים תסמונת אדוארד?

בתקופה האחרונה אנו עדים למקרים רבים שבהם קרוביהם של הלוקים בתסמונת אדוארד פונים אל רופאים אך אלו לא מאבחנים את התסמונת באופן המתאים. כדי שתוכלו

קרא עוד »
נזקי רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
מהם נזקי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית לצערנו היא דבר די נפוץ אשר קורה להרבה אנשי מקצוע העוסקים ברפואה. נזקי רשלנות רפואית מגוונים מאוד ומשתנים בהתאם להלך האירועים שהיה במקרה

קרא עוד »
פולוסה