חיפוש
חיפוש

אילו תחומי אחריות קיימים בייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא אחד החידושים המעניינים והמתקדמים ביותר שנעשו בחוק האפוטרופסות בשנים האחרונות.

זהו אמצעי המאפשר לאדם שיודע כי הוא צפוי לאבד את כושר קבלת ההחלטות שלו בעתיד, בגלל מחלה, תאונה, הזדקנות ועוד, לקבוע מי יקבל את האחריות על ניהול תחומים חשובים בחייו, כמו פיננסים, בריאות ועניינים אישיים שונים.

יחד עם זאת, זהו חידוש מורכב, שחשוב להכיר היטב את ההיבטים השונים הכרוכים בו.

 

ייפוי כוח מתמשך – איך זה עובד?

ייפוי כוח מתמשך נוצר למעשה באמצעות מילוי מסמך מקוון ספציפי של האפוטרופוס הכללי. את המסמך יש למלא בנוכחות עורך דין, שתפקידו להבטיח כי הממנה מודע היטב למעשיו והשלכותיהם וכן כי הוא עושה זאת על דעת עצמו.

הממנה יכול למנות מספר אנשים לתחומי אחריות שונים, או אדם אחד לכל תחומי האחריות והוא גם יכול לבחור מספר מצומצם של חומים ואף תחום אחד בלבד, עבורו ימנה אחראי שיטפל בענייניו לאחר שהוא לא יוכל לעשות כן.

בין היתר, הממנה גם יכול לקבוע את המועד בו נכנס ייפוי הכוח לתוקף  וכן את מועד פקיעת התוקף של ייפוי הכוח.

 

תחומי אחריות שאפשר לכלול במסגרת ייפוי כוח מתמשך

התחומים השונים הנכללים בתחום ייפוי כוח מתמשך הם מגוונים, אך חשוב לדעת גם כי מיפה הכוח יכול לבחור גם בתוך תחום ספציפי, אילו פעולות רשאי מיופה הכוח לבצע:

 

ענייני רכוש

בתחום זה נכללים חסכונות כספיים, חשבונות בנק, ביצוע פעולות, נכסים, רכוש ועוד.

הממנה יכול לתת את האחריות על תחום זה באופן מלא למיופה כוח אחד, או לקבוע כי הוא רשאי לבצע החלטות ופעולות רק בחשבון הבנק למשל.

 

ענייני בריאות ורפואה

נושא זה זכה להרחבה משל עצמו בשל היותו רגיש במיוחד והוא עשוי לכלול קבלת החלטות על ניתוחים, טיפולים שונים, מתן תרופות, ועוד.

הממנה יכול לקבוע כי אדם אחד יהיה אחראי לקבל החלטות בנושא מתן תרופות בלבד ואילו אדם אחר יהיה אחראי על קבלת החלטות בתחום ניתוחים למשל.

 

עניינים אישיים

החוק קובע כי עניינים אישיים כוללים בין היתר את צרכיו הבסיסיים של הממנה, מקום המגורים, רווחתו האישית ועוד.

 

פעולות שמיופה הכוח אינו רשאי לבצע

  1. המרת דת
  2. מסירת ילד לאימוץ
  3. קבל החלטות בתחום שאינו ממונה עליו
  4. השתתפות בבחירות
  5. עריכת צוואה

 

בנוסף, יש מספר גדול של פעולות, אותן רשאי לבצע מיופה הכוח רק לאחר קבלת אישור מבית המשפט, ביניהן שעבוד, מכירה, קניה, או מסירה של נכס חקלאי,  מסחרי, או נדל"ן למשל.

 

לסיכום

ייפוי כוח מתמשך הוא נושא מורכב ומסועף, שחשוב להכיר היטב לפני שמפעילים את הכלי החשוב הזה. למרבה המזל, עורך דין בעל מומחיות וידע מספק בתחום, הוא האדם המתאים לניהול התהליך, להגנה על הממנה ועל זכויותיו, כמו גם על הממונים וכן לצורך הבטחה כי התהליך יבוצע באופן חוקי, מסודר וקביל.

 

שטרות

אולי יעניין אותך גם

דולרים
פיננסים
התנהלות פיננסית בגיל השלישי

לא קל להתנהל נכון פיננסית בגיל המבוגר. כאשר אנחנו מתבגרים אנחנו מוצאים את עצמנו זקוקים לכנסה גבוהה יותר למרות שגובה ההכנסה הצטמצם. לא מעט מבוגרים

קרא עוד »
פולוסה