חיפוש
חיפוש

5 עקרונות מפתח בעיצוב מסעדה שלקוחות ירצו לחזור אליה שוב ושוב

מסעדה בישראל קמה או נופלת לא רק על בסיס טיב האוכל אלא גם על איכות החוויה. במאמר זה תמצאו חמש עקרונות מפתח לעיצוב חוויה מענגת, כזו שתחזיר את הסועדים אליכם שוב ושוב. על החשיבות של אישיות, הרמוניה, משחקי אור וחושך ועוד. 

 

עיקרון מפתח 1: אישיות

אנשים אוהבים לאכול בחברת אנשים שהם אוהבים

קונספט עיצובי נכון אמור להביע בצורה מושלמת את האופי של המסעדה, את "האישיות" שלה. אם המסעדה שלכם הייתה בן אדם, מה היה מאפיין אותו? איך הוא היה נראה חיצונית? מה היו קווי האופי שלו – מוחצן או מופנם, מצחיק או רציני, מפתיע וקצת "מסוכן" או צפוי ויציב? הסועדים שלכם יחושו, מתחת לרף המודעות, בניואנסים העדינים ביותר באישיות המסעדה, ויגיבו לכך.

"מסעדה היא מקום בילוי" היא אחת המנטרות השחוקות בענף המסעדנות בישראל. וזה נכון, ללא ספק – כלל הישראלים רואים ביציאה למסעדה חווית בילוי ומצפים ליותר מאשר אוכל טעים.
"הניסיון שלנו מלמד שיותר מבילוי הלקוחות מבקשים חיבור – חוויה של שייכות. רק מסעדה עם אישיות בולטת יודעת לייצר שייכות כזו ושייכות כזו מולידה לקוחות חוזרים וקהל נאמן של עוקבים" – אומרת לנו אלונה רטנר (אדריכלית, מעצבת פנים ובעלים משותף של "סטודיו 180") המתמחה בשירותי תכנון ועיצוב פנים לעסקים קמעונאיים בארץ ובחו"ל.

 

עיקרון מפתח 2: מטבח

מטבח הוא הלב של הבית. מה זה אומר על המסעדה שלך?

מטבח של מסעדה הוא לא רק מקום פונקציונלי להכנת התבשילים. מבחינה עיצובית, מטבח של מסעדה הוא קודם כל סיפור. כיום, יותר ויותר מסעדות בוחרות להציג לנגד עיני הסועדים את המטבח, או לפחות חלק ממנו, ואת צוות הטבחים בעבודתם. הניסיון שלנו מלמד כי מטבח גלוי הוא אמירה עיצובית נועזת, המלמדת על ביטחון עצמי ושקיפות – אולם יש לעשות זאת בצורה נכונה.

אם החלטתם "לגלות" את המטבח, דעו כי ישנם סועדים שיסרקו בו כל פינה ופינה. על המטבח להיות מוקפד ביותר מבחינה עיצובית ובעל שפה אחידה, מגופי התאורה וחיפויי הקירות ועד הידיות של הסירים. מטבח המסעדה יכול לדבר בשפה עיצובית שונה מזו של אזור ההסעדה, אולם חובה שיהיה קשר עיצובי בין החללים.

 

עיקרון מפתח 3: הרמוניה

הסועדים טועמים את האווירה הרבה לפני האוכל

עיקרון ההרמוניה מדבר על רציפות החוויה. החוויה האנושית תלויה באופן עמוק בחמשת החושים, וכשאדם נכנס למסעדה הוא "טועם" את האווירה ואת החוויה הרבה לפני שפיו יטעם בפועל פיסת מזון. ולכן, בעת עיצוב המסעדה על פי האישיות שלה (עיקרון מספר 1) נקפיד כי כל הפרטים הרבים במלאכת העיצוב – הריפוד, הצבעוניות, גופי התאורה, הריצוף ועוד – מדברים באותה שפה חושית ומקיימים ביניהם הרמוניה.

 

עיקרון מפתח 4: חושך ואור

במסעדה, גם החושך יודע להאיר

תאורה היא חלק חשוב כל כך מהחוויה האנושית. לדוגמה, סופר פארם, ענקית הפארמה הישראלית הייתה חלוצה בתאורה חזקה, לבנה ובוהקת, במטרה להגביר את הנראות של המוצרים על המדפים. רשתות רבות חיקו אותה מאז באלמנט העיצובי הזה. כשאנחנו נכנסים לאולם קולנוע או תיאטרון אנחנו מחכים שהאורות ייכבו, וזה הסימן שהחוויה הקסומה עומדת להתחיל.

גם במסעדות, עיצוב התאורה הוא קריטי לאווירה שתיווצר. בשונה מחנות או משרד, בכניסה למסעדה הלקוח מצפה לתאורה לא חזקה, שתהיה תואמת באופן מושלם לאישיות המסעדה (עיקרון מספר 1) ותשתלב בהרמוניה החושית הכללית (עיקרון מספר 3). האתגר כאן הוא לא פשוט. נדרש כאן שילוב, מעין ריקוד או "משחק" של החושך והאור בדומה למשחקי אור וצל של ציירים גדולים.

מה החושך מאיר? בעת בילוי במסעדה, העין נודדת אל המקומות החשוכים, מתוך סקרנות. עיצוב מוקפד ינסה לתת מענה הרמוני לסקרנות זו.

 

עיקרון מפתח 5: קבלת הפנים

רושם ראשוני מחזיק לאורך הרבה זמן

הניסיון שלנו בעיצוב מסעדות מצליחות לימד אותנו על החשיבות של הרושם הראשוני. לקוח שנכנס למסעדה, בשניות הראשונות הוא חווה את העיצוב? עיצוב נכון של חווית אכילה מתחיל בקבלת הפנים. יש לתכנן את שלב קבלת הפנים ולא להניח שום דבר ליד המקרה. מה הלקוח הפוטנציאלי יראה? מה ישמע? איזה ריהוט כדאי שיהיה במבואה? כיצד ייגשו אליו ויקבלו את פניו?

בכניסה למסעדה, בוודאי בפעם הראשונה, יש אלמנט של חשש, אפילו אם הגענו בעקבות המלצה.
האם נהנה? או שמא נתאכזב? החוויה האנושית לעתים נדמית כמו כדור שלג. אם הסועדת הפוטנציאלית מגיעה עם חשש קל, אולם קבלת הפנים מעוררת בה צרימה, אפילו קלה, זה עלול לאשר לה את החשש ולגרום לה "לצפות" לאישורים נוספים. שתי דקות עוברות, המלצר מנסה להתבדח איתה והיא, מתוך עמדה פנימית של חשש, במקום להצטרף לבדיחה ולחייך נעלבת ונפגעת. והכל התחיל בכניסה, בקבלת הפנים שלא הייתה מדויקת.

בשורה התחתונה, השקעה בעיצוב חכם ומדויק, חד משמעית תשפר את חוויית הלקוח ומכאן הדרך להצלחה עסקית כבר קלה יותר.

מִסעָדָה

אולי יעניין אותך גם

עֵסֶק
כללי
יש לך עסק? כך תייעל אותו

מאחורי כל עסק מצליח עומד מנהל שבוחן בתדירות גבוהה את דרכי ההתייעלות האפשריות שיובילו לשיפור ההתנהלות היום יומית. מדריך זה עולה לרשת, כדי לסייע בהליך

קרא עוד »
פולוסה