חיפוש
חיפוש

לייצר חוויות אוכל זה מה שצריך

סדנאות אוכל, תחרויות בישול, תוכניות בישול, ספרים, פיקניקים מושקעים והרצאות על אוכל – כל אלה תכנים שצוברים פופולריות יותר ויותר ולא סתם. כולם מבוססים על התפיסה שאוכל הוא כבר מזמן לא רק מענה לצורך פיזי, אלא תרבות שלמה שמורכבת מחוויות אנושיות ייחודיות.

התייחסות נכונה לאוכל יכולה לעזור למסעדנים להתמקד במה שהקהל שלהם באמת מחפש: חוויה מיוחדת שתישאר איתו זמן רב אחרי שהטעמים יתפוגגו.  הגוף האנושי זקוק למזון כדי לשרוד, אבל כשמדובר באוכל – הצרכן הישראלי כיום ממש לא חושב על הישרדות.

אנשים אוכלים בשביל הנשמה, בשביל הזוגיות, כדי להפיג שיעמום, כדי להרגיש מיוחדים, כדי לשבור את הקרח בהתכנסויות רשמיות, כדי לחגוג ולבלות באירועים משפחתיים או במפגשים עם החבר'ה, כדי לחזר ולהביע אהבה בערב רומנטי, ועוד מגוון סיבות אחרות וסיטואציות שונות.

מה שבאמת נמצא במרכז הוא החוויה שהאוכל נלווה אליה, מתבל ומשלים אותה. מסעדנים שמפנימים את הגישה הזאת מצליחים להפוך את המסעדה לטרנדית ונחשבת, ולהביא הרבה לקוחות שכמובן גם מגדילים את ההכנסות ומייצבים את העסק. לצורך הכנת הכתבה, ביקשנו להיוועץ עם אריק שולמן, בעלים של חברת "שולמן אסטרטגיה"

( shulman-strategy.co.il) על מנת לקבל כמה רעיונות  ליצירת חוויות אוכל. אז איך עושים את זה?

 

חוויה מוסיקלית

כל מסעדה או פאב יכולים להפוך להיות מקום טרנדי ונחשב בעזרת פלייליסט משובח במיוחד, ומערכת שמע מושקעת. זאת השקעה שלא תצטערו עליה. מערכת שמוצבת נכון בחלל ומשמיעה מוסיקה מצוינת יכולה לייצר חוויה וחיבור רגשי למקום ולאוכל, חיבור שגם אם הלקוחות לא מודעים אליו או לסיבה שבשלה הוא נוצר – הם בכל זאת יחזרו שוב ושוב בתקווה שהחוויה הזאת תזדמן להם פעם נוספת.

הרגשות הנעימים שהמוסיקה מעוררת בתת-המודע מייצרים חוויה חיובית עם טעם של עוד. מוסיקה מסוגלת לעורר רגשות עמוקים של נוסטלגיה, עניין, התרגשות, אהבה ועוד בקרב הסועדים, והם יחברו את הרגשות החיוביים האלה למקום שבו אכלו.

מסעדנים מתקדמים יוכלו לשדרג את המוסיקה המוקלטת שמתנגנת במסעדה עם הופעה חיה של אמן מקומי מוכר יותר או פחות. שיווק של אירוע משמעותי יהווה מקפצה לחשיפה של המסעדה ויכול לגבש קהל נאמן וקבוע שהגיע בשביל ההופעות ונשאר בזכות החוויה הכוללת. את מי בדיוק תביאו? זה תלוי בתקציב, בקשרים או בתנאים שאתם יכולים להציע לאמן.

חוויה מוסיקלית

חוויה אינטלקטואלית

במסעדות ופאבים רבים כבר פיצחו את השיטה. אתם יכולים לקרוא לזה "חוקר על הבר", "שיחה על כוס בירה" או כל שם אחר, זה לא באמת משנה. הרעיון הוא זהה: מביאים חוקר כריזמטי ומעניין שמעביר שעה בהרצאה בגובה העיניים על נושאים מחקריים מעניינים.

הרצאות מסוג זה מהוות אבן שואבת לקהל מגוון של אנשים סקרנים – סטודנטים ובוגרי אקדמיה צעירים ששמחים לראות את המרצים המוכרים בלבוש "אזרחי" משוחרר ובטון של שבירת דיסטנס, אנשים מבוגרים ופנסיונרים שוחרי ידע שמגיעים כדי להרחיב אופקים ולהתרענן אינטלקטואלית.

הנושא לא מאוד משנה כל עוד יש בו עניין למגוון אנשים והוא מונגש לקהל. הכי חשוב לוודא שהמרצה כריזמטי, מתבל את ההרצאות בהומור ויודע לדבר אל הקהל בגובה העיניים. חשוב שלא תביאו מרצה משעמם או מתיש, וחשוב גם שתוודאו שמסגרת הזמנים גם היא לא תהיה מוגזמת. עדיף הרצאה של חצי שעה בסגנון טד, שבה כל מילה מרתקת, מאשר הרצאה של שעה וחצי מעמיקה אך מייגעת, שממנה אנשים יצאו עייפים ומפהקים.

חוויה אינטלקטואלית

חוויה קולינרית

זוג יושב במסעדה, ומזמין קינוח. להפתעתם יוצא השף מהמטבח ומגיש להם את הקינוח בעצמו. הוא מספר להם איך הכין את הקינוח, וגם מביא איתו להביור שאיתו הוא נותן את הטאצ' הסופי למנה. זאת רק דוגמה אחת לחוויה קולינרית שיוצאת מגבולות הצלחת ומשאירה רושם על הסועדים. חוויות קולינריות לא עוברות רק דרך הפה והקיבה.

הן נוצרות מהקשר שבין רגשות ובין האוכל – והוא נוצר ממכלול החושים, כמו העיניים שרואות את הצִלחוּת של המנה, המישוש של מרקמים ועוד.חוויה קולינרית יכולה להיווצר גם על ידי עירוב של הסועדים בהכנת המנה – למשל, מסעדות דגים שבהן הסועד בוחר את הדג הטרי שיוכן עבורו, או סועדים שמוזמנים לקטוף בעצמם עשבי תיבול למנות שבחרו. אין גבול ליצירתיות, ואפשר גם בתקציב זעום לייצר חוויות ייחודיות.

 

אירועי שיא חווייתיים

מסעדה היא כר פורה לאירועים מיוחדים שאפשר להציע לקהל הרחב, שיוצרים חוויה ייחודית. הרבה פעמים אפשר לייצר חוויות על ידי שיתופי פעולה עם אנשים יצירתיים שישמחו על המקום וההזדמנות. אפשר לעשות אירועי של מסיבת ריקודים.

אפשר לעשות ערב פנויים-פנויות, או ספיד-דייט, שעות של מבצעים מיוחדים (happy hour למשל) שגם מקפיצים את האווירה. אפילו מנהגים ייחודיים קטנים שאפשר למצוא רק אצלכם (למשל, זיקוק מיוחד, מלצר מזמר או ברכה מהשף ליום הולדת) יוכלו ליצור אווירה ייחודית ולמשוך קהל מגוון שייחשף למסעדה שלכם בזכות זה.

לסיכום, נתנו כאן רק טעימות של סוגי חוויות שאפשר לייצר, ויש כמובן עוד הרבה. פעילות חברתית ושיתופי פעולה עם עמותות מרגשות, חוויה קולינרית עם הכנת אוכל, ערבי טברנה עם מסיבות מקפיצות, ימי שיא ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. ככל שתצליחו להיות יותר יצירתיים, כך תוכלו לבדל את עצמכם ממקומות אחרים, למשוך קהל חדש, או לגבש קהל קבוע ונאמן שיחזור אליכם שוב ושוב.

אולי יעניין אותך גם

פולוסה