חיפוש
חיפוש

אילו בדיקות קיימות לגילוי סרטן שד ומתי רצוי לעשות אותן?

סרטן השד הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם, ומשפיע על 1 מ-9 נשים בישראל.

ישנן מגוון בדיקות לזיהוי סרטן השד, מבדיקה ביתית ועד בדיקה אונקולוגית, וההמלצה לסוג הבדיקה היא בדרך כלל בהתאם לגיל.

סרטן השד מהווה סכנה לנשים בכל הגילאים, ולא רק לאחר גיל 50 כפי שנפוץ לשמוע. הוכח שאחוזי ההחלמה מגיעים ל-94% אם זיהוי הסרטן נעשה בשלב מוקדם ועל כן ישנן מגוון בדיקות לבירור סרטן השד.

חשוב שכל אישה תהיה ערנית לסכנה ותיקח אחריות אישית על בריאותה, וכן תבצע את הבדיקות המומלצות בהתאם לגילה.

 

בדיקות מומלצות לפי גילאים

המלצות אלו לבדיקות רלוונטיות לנשים שאינן נמצאות בקבוצת סיכון ויש להתייחס אליהן כהמלצות שגרתיות.

 

עד גיל 30

לכל אישה שאינה בקבוצת סיכון מוצהרת מומלץ להיות ערנית לשדיה, לכל שינוי בצורה, צבע, רגישות, והיווצרות גושים. ההמלצה הקיימת לנשים עד גיל 30 היא ביצוע בדיקת בית כל כמה זמן, הכוללת מישוש השדיים על מנת לוודא שלא נוצרו גושים או שינויים משמעותיים בצורת השד.

 

גילאי 30 עד 40

בהגעה לגיל 30 ההמלצה היא, בנוסף לבדיקות עצמיות, ביקור חד שנתי אצל כירורג שד ובהתאם להמלצת הרופא ביצוע אולטרסאונד.

 

גילאי 40 עד 50

בנוסף לביקור שנתי אצל כירורג שד יש לבצע פעם בשנה ממוגרפיה או בדיקת אולטרסאונד כדי לוודא את בריאות השד ואי – היווצרות גושים או גידולים. יש לבצע את שתי הבדיקות בהתאם להמלצת הרופא.

 

גילאי 50+

מגיל 50 ועד גיל 65 יש להמשיך בביקור שנתי אצל כירורג שד בנוסף לממוגרפיה. מגיל 65 ומעלה ההמלצה היא לעבור ממוגרפיה אחת לשנתיים. בכל המקרים מעל לגיל 50 יש לבצע אולטרסאונד שדיים משלים בהתאם למבנה השד לפי תוצאות הממוגרפיה.

 

המלצות לנשים מתחת לגיל 30

בנוסף לבדיקות מישוש עצמיות מומלץ לכל אישה להכיר את גורמי הסיכון לסרטן השד. לנשים מגיל 25 ומעלה לבצע הערכת סיכון אצל רופא כדי לדעת אם הן שייכות לקבוצת סיכון כלשהי.

בנוסף מומלץ לבדוק את ההיסטוריה המשפחתית, אם קיים או היה קיים בעבר מקרה של סרטן שד מאובחן במשפחה ייתכן שזה מהווה גורם סיכון.

מעבר לבדיקות שגרתיות וערנות מומלץ להקפיד על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה, אלו גורמים המפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן השד ושומרים על בריאות גופנית באופן כללי.

בדיקות עצמיות, ביקורות אצל כירורג שד, וביצוע ממוגרפיה ואולטרסאונד כולם יכולים להציל חיים.

 

לסיכום

בדיקה לסרטן השד יכולה להיות מאורע מלחיץ ומדאיג אך חשוב לזכור כמה יעיל בדיקות אלו יכולות להיות בהצלת חיים. אבחון מוקדם הוא הגורם המוביל בשיפור הסיכוי להחלמה מלאה ואסור לזלזל בחשיבות המודעות היומיומית לסכנה. האחריות בידיכן, שמרו על ערנות וכך תשמרו על בריאות.

רופא

 

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה