חיפוש
חיפוש

לשמור על רוגע במהלך השגרה היומית

כשחיינו בסוואנה, מנגנון הלחץ ניהל את חיינו. במפגש אקראי עם נמר, המנגנון הזה הפעיל את המערכת הפרימיטיבית שלנו: האיץ את פעימות הלב, הגביר את כמות האדרנלין גרם לשרירים שלנו להתכונן למנוסה, בזמן שתהינו אם זה הזמן להילחם או לברוח.

אבל כיום, כידוע, הנמרים לא מסתובבים יותר ברחובות, אותו מנגנון, שבעבר סייע לנו לשרוד, הפך בחיים המודרניים לאחת הסיבות המרכזיות לתמותה במאה ה-21. איך זה קרה לנו?

 

גוף, נפש וסטרס

הלחץ של האדם המודרני הוא תגובה לתסריטים שאנחנו מעבירים בראש: דאגה לילדה שיצאה לבילוי בערב שישי, דאגות כלכליות, חרדה לבריאותו של בן משפחה קרוב. אלא שברוב המקרים הילדה חוזרת הביתה בריאה ושלמה, המינוס גולש אל החודש הבא, הקרוב האהוב עדיין חולה. בינתיים, אגרנו שעות ארוכות של פעימות לב מוגברות.

  1. מדיטציה – במחקרים נמצא כי כתרגול קבוע היא גורמת לעלייה בפעילות מערכת החיסון ולהפחתת הלחץ והחרדה. אפשר ללמוד איך "לעשות" מדיטציה, אבל המשמעות הרחבה של המילה היא לחוות לעומק ובצורה נוכחת ומודעת כמה שיותר רגעים במשך היום ולהתחבר בצורה מלאה לתכונה של רוחניות שבכם.
  2. דמיון מודרך – כלי חשוב בכל מה שנוגע לשקט נפשי. הוא נותן יד לאלה שקשה להם לעצום עיניים ולנשום כדי להירגע. בדרך של דימויים וסיפור מוביל המדריך להרפיה פיזית ונפשית.
  3. דת – לאמונה יש הרבה מאוד כוח בכל מה שקשור בהפחתת לחץ. הידיעה שקיים כוח עליון ויש השגחה ויד מכוונת, מאפשרת משענת בעתות מצוקה. תפילה ידוע כמיטיבה עם הנפש.
  4. תזונה – דיאטה לא מזינה מכניסה את הגוף לסטרס.  במקביל יורדת רמת הסוכר באופן דרסטי ואז הגוף מפרש את המצב כרעב – מה שמוביל לאי שקט ולסטרס פנימי.
  5. שינה – חשוב לישון טוב בלילה, זה לא סוד. אבל מתברר שכדי להימנע מלחץ חשוב גם לפרוש לשנת צהרים. שנ״צ אינה מילה גסה.
  6. ספורט –תנועה וספורט הם קריטיים לאיכות החיים שלנו. העיסוק בספורט, לא רק שהוא עוזר לצמצם את הנזק שגורם הלחץ הנפשי, אלא שהוא מפחית נקודתית את הסטרס ע״י שחרור אנדורפין, מרגיע ויוצר שקט נפשי.
  7. תחביבים – בזמן שאנחנו שקועים בעיסוק הגורם לנו עונג, המערכת הפרא־סימפתטית נכנסת לפעולה ואנו זוכים בתדלוק לגוף ולנפש.
  8. התנדבות – ברגע שאנחנו מפסיקים להתעסק בתחת של עצמנו, אנחנו הופכים לאנשים בריאים יותר. כי עזרה לזולת מזכירה לנו שבעצם החיים שלנו נפלאים ושהכל יחסי.
  9. ניהול זמן – לארגן רשימת משימות ולבצע אותן אחת אחת – כך אנו מפחיתים את הלחץ שבלנסות לבצע כמה מטלות בו־זמנית והעומס המנטלי מופחת.

 

לסיכום

אז מה עושים?! קודם כל, נשמו, הירגעו, החליפו דיסקט. הכל מתחיל ונגמר בדרך שבה אנו תופסים את המציאות. אותו מצב יכול לעורר אצל אחד דפיקות לב, ואצל אחר תחושת שמחה. מדובר רק בתפיסה שלנו את המציאות. ככל שהדברים שנתפסים כמלחיצים יפחתו, כך החיים שלנו יירגעו והמערכת הפרא־סימפתטית תיכנס לפעולה ונזכה בבריאות.

 

אישה עושה יוגה

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה