חיפוש
חיפוש

איך הגיל משפיע על השמיעה?

מרגישים התדרדרות בשמיעה שלכם? לירידה ביכולת השמיעה יכולים להיות מספר הסברים, כאשר בחלק מהמקרים ניתן יהיה לתת מענה פשוט ובמקרים אחרים הפתרון כנראה לא יהיה כל כך פשוט.

מה הם הגורמים לירידה בשמיעה, מהם הטיפולים הקיימים ואיך נדע שהגיע הזמן לעשות בדיקת שמיעה?

 

אובדן שמיעה – למה זה קורה?

מעל 350 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מאובדן שמיעה ברמה כזו או אחרת. אחת הסיבות המוכרות לאובדן שמיעה היא הגיל, כלומר הזדקנות. זו אכן סיבה שכיחה, אך היא ממש לא היחידה. היכרות עם הגורמים שהביאו לאובדן השמיעה תסייע מאד במציאת פתרון. בין הסיבות לאבדן שמיעה:

  • ריבוי שעוות אוזניים שלא נוקתה. שימו לב שהפתרון הוא לא ניקוי אוזניים באמצעות מקלות אוזניים – זה עלול להביא לדלקת באוזן.
  • תרופות מסוימות כגון אספירין ותרופות כימותרפיות עלולות לגרום לירידה בשמיעה והפרעה בשיווי המשקל.
  • הצטננות או שפעת מלוות לא פעם בירידה בשמיעה.
  • גם מכה או חבלה בראש עלולות לגרום לאובדן שמיעה.

 

סוגים שונים של אובדן שמיעה

מקובל לחלק את אובדן השמיעה לשלושה סוגים:

  1. ירידה בשמיעה ההולכתית

פגיעה בהעברת גלי קול בשל נזק באוזן החיצונית או באוזן התיכונה. פגיעה זו יכולה לקרות בשל שעווה מרובה באוזן, דלקת באוזן החיצונית, אוטוסקלורוזיס, אקסוסטוזות, אוסטאומה, גידולי גלומוס ועוד.

 

  1. ירידה בשמיעה העיצבית

פגיעה בעצב השמיעה עצמו או באוזן הפנימית. זה יכול לקרות בשל פגיעה בשמיעה הקשורה לגיל (פרסביקוסיס), חשיפה לרעש, שימוש בתרופות, מחלת מנייר, נוירומה של עצב השמיעה ועוד.

 

  1. ירידה מעורבת

פגיעה בחלקים שונים של האוזן.

 

מתי כדאי לפנות לרופא?

מומלץ לפנות לרופא ולבצע בדיקת שמיעה במצבים הבאים:

  • אתם מתקשים לשמוע את הצד השני בשיחות טלפון ומרגישים צורך ללחוץ את האפרכסת לאוזן
  • מתקשים לעקוב אחרי שיחה בין שני אנשים
  • מרגישים צורך להגביר כל הזמן את הווליום בטלוויזיה
  • מרגישים שאחרים מדברים בצורה לא ברורה
  • נאלצים לבקש מאנשים לחזור פעמים רבות על דבריהם
  • מתקשים לשמוע ממרחק
  • מתקשים להבין דיבור מהיר

כמו כן, אובדן שמיעה מזוהה במידה רבה עם הזדקנות ולכן לאנשים מגיל 40 מומלץ לבצע בדיקות שמיעה סדירות כאחת לשנה. חשוב לבצע בדיקת שמיעה במכון מקצועי על מנת שניתן יהיה להתאים את הפתרון הטוב ביותר למצב שלכם.

 

האם כדאי לבצע בדיקת שמיעה לתינוקות וילדים?

מומלץ לבצע בדיקות שמיעה לתינוקות בשלב מקדים וזאת כדי להתמודד עם אובדן שמיעה ככל שקיים. חוש השמיעה הוא חיוני עבור תינוקות, פעוטות וילדים ברכישת כישורי דיבור ושפה וכן בפיתוח מיומנויות חברתיות. בדיקות השמיעה לילדים שונות מבדיקות מבוגרים ויש לבצע את הבדיקה המתאימה.

 

התאמת מכשיר שמיעה

לאחר שמבוצעת הבדיקה ובמידה ויש צורך, יותאם למטופל מכשיר שמיעה אסתטי ומינימליסטי שמשפר באופן משמעותי את השמיעה ובהתאם את איכות החיים. ככל שעושים את בדיקת השמיעה מוקדם יותר כך ניתן למצוא פתרון בהקדם עבור המטופל.

איש מדבר ואיש שומע

 

אולי יעניין אותך גם

בֶּקַע
בריאות
מה זה בקע ואיך מטפלים בזה?

במצב של בקע, איבר פנימי בולט באופן לא תקין, דרך דופן שרירית פגומה. בקע יכול להתרחש באזורי הגוף השונים אבל עיקר המקרים הנפוצים מתארים בקע

קרא עוד »
פגיעה באיכות השמיעה
בריאות
פגיעה באיכות השמיעה

השמיעה שלנו היא חוש חשוב שאנחנו נוטים לקחת לעיתים כמובן מאליו. אלא שחשיבות השמיעה מתגלה כאשר יש ירידה באיכות שלה. פתאום התקשורת עם חברים משפחה

קרא עוד »
איך לטפל בנשירת שיער
בריאות
איך לטפל בנשירת שיער

נשירת שיער, היא מצב שכיח המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. היא יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על ההערכה העצמית והרווחה הכללית של האדם. למרבה

קרא עוד »
פולוסה